Rektor og daglig leder Thomas Mo sa tvert JA da Stjørdals ferske ordfører, Ivar Vigdenes, nærmest inviterte seg selv til Aglo. Vi har faktisk venta på han.
Skole, opplæringskontor, familiesenter og barnehager. Hele pakken ble presentert. Størst spenning knyttet det seg kanskje til Aglo familiesenter.
– Vi ønsket blant annet å høre hva ordføreren mente om at Stjørdal kommune ikke kjøper plasser på familiesenteret. BUF-etat i regionen ønsker ikke å bruke private institusjoner, og kommunen er ikke villig til å betale for plasser. Flere andre kommuner gjør det, men altså ikke Stjørdal, sa Mo.
Ivar Vigdenes gav ingen klare svar eller løfter til Aglo-sjefen, men han lyttet til argumentene. Muligens var argumentene såpass gode at bruken av Aglo familiesenter blir vurdert på nytt.

Ivar Vigdenes kunne fortelle at kommunen verdsetter grunnskoletilbudet til Aglo høyt. Noe avdelingsleder for grunnskolen Lene Staven Bjørkmo satte stor pris på.
Aglo-modellen og vår måte å drive skole på fikk ordføreren både til å lytte, stille spørsmål og kommentere. Ikke minst Aglos tilbud til kommunens grunnskoleelever fikk Vigdenes på banen.
– Jeg har fått mange innspill fra de andre skolene i kommunen, og det er bred enighet om at Aglos tilbud til grunnskoleelever i kommunen må bestå og gjerne utvides, sa Vigdenes.
Han ble også informert om noen av de utfordringene som skolen møter. Blant annet mottar Aglo bare 85 prosent av det en offentlig skole mottar samtidig som støtte til rehabilitering og nybygg er helt fraværende.
Ordføreren syntes det var spennende å høre at Aglo tross dårlige rammebetingelser likevel lykkes med den jobben de gjør.
– Kontinuitet i staben, bred og allsidig kompetanse og lærere som er svært lojale ovenfor den jobben de er satt til å gjøre, er svaret vårt, sa Thomas Mo.
En gjennomføringsprosent langt oppe på 90-tallet er tall som er imponerende i skole-Norge.
Eventyrskogen – et samarbeidsprosjekt
«Vi har ei bru mellom to bygg som er trist og grå»
Slik startet e-posten fra fagleder Ingri Støversten ved Kvislabakken skole. En enkel henvendelse – men med et stort potensial. Ønsket var klart: Å gjøre gangbrua mellom skolebyggene til noe mer enn bare en praktisk gjennomgang. Hva med farger, mønstre, kanskje et eventyrtema?
Oppdraget gikk til FBIE-elevene på vg1 ved Aglo videregående skole, og slik beskrev lærerne Siri Fagerbakke og Tone Fiskvik Hammer oppgaven for sine elever: Vi skal skape et miljø som stimulerer sansene, gir ro og vekker lærelyst. Et sted elevene på Kvislabakken skole kan gå gjennom og faktisk oppleve. Et kreativt samarbeid på tvers – mellom elever i barneskole og videregående, og mellom idé og gjennomføring.
17. januar møttes elevene fra Aglo og Kvislabakken for første gang. Et lite rom ble fylt med idémyldring, moodboards, skisser og begeistring. 2.- og 7.-klassingene kom med forslag og innspill – og elevene våre tok dem med tilbake til klasserommet.
Gjennom hele våren har FBIE-elevene jobbet iherdig. De har lært å holde møter med oppdragsgiver, følge budsjett, samarbeide i grupper og utvikle løsninger sammen. De har snekret, sydd, tegnet, malt og ikke minst – skapt. Små kirsebærblomster ble laget i fellesskap med 7. trinn, mens 2. trinn bisto i produksjonen av lodne humler. Resultatet ble et helt nytt rom – fylt av farger, liv og fantasi.
Fredag 23. mai ble prosjektet offisielt åpnet med snorklipping og taler. Etter en demokratisk avstemning blant elevene på Kvislabakken fikk gangbrua sitt nye navn: Eventyrskogen. Navnet ble høytidelig avslørt av elevrådet, før Rune Larsen klippet den røde snora og markerte åpningen.
Det har vært et lærerikt prosjekt med både humper og svinger underveis. Men som elevene selv oppsummerte: «Sammen klarer vi å finne en løsning.»
Vi på Aglo FBIE takker for tilliten – og håper det blir flere eventyr i framtida.
Bilder av Siri Fagerbakke