FOTO: ANNE LISE SUNDBØ

Da vi skulle illustrere saken vår var det en relativ grei sak. Vi dro rett og slett til HO-avdelingen. Der må du stundom kikke litt rundt for å treffe på norske elever. Det du derimot ikke trenger å lete etter er det gode humøret. Norge, Somalia, Kongo, Palestina og Burundi er gode og spennende kombinasjoner. Årets HO-avdeling har 19 elever som starta livet et annet sted enn i Norge. Tar vi med gode, gamle Norge representerer denne gjengen 13 forskjellige land.

Rektor Gørild Joramo synes det både er spennende og naturlig å «regjere» over en slik fargerik elevgruppe.

– Ser du noen utfordringer med såpass mange nasjonaliteter på en relativ liten skole?

Nei, det gjør jeg ikke. Norge er blitt flerkulturelt, og da er det rimelig at det også vil gjenspeile seg i skolene.

– Hvorfor tror du så mange fremmedspråklige elever har valgt Aglo?

– Vi får besøk av elevene fra Stjørdal Voksenopplæringssenter hvert år, og forrige skoleår fikk vi også for første gang besøk fra Voksenopplæringssenteret på Frosta. Vi synes det er fint å få vist fram programområdene vi har og selve skolen, slik at elevene vet hva de kan velge mellom. Jeg tror også at mange minoritetsspråklige elever kjenner mange av de som allerede er elever her, og da kan det virke som om elevene våre snakker positivt om oss. I tillegg har vi et lite og oversiktlig miljø som jeg tror mange setter pris på.

– Hva betyr det for Aglo å ha en såpass «fargerik» elevgruppe?

– Det er en ressurs for alle elevene og for skolen. Det er flott og viktig å få førstehånds kjennskap til mennesker fra ulike kulturer. Vi vil alle sammen møte mennesker fra andre kulturer enn vår egen i yrkene våre, og da er det gunstig å få muligheten til å bli bedre kjent med representanter fra disse kulturene allerede på skolen.

– Vet du hvilke 26 land de kommer fra…. uten å jukse på forhånd?

– Oi, jeg vet av noen få – Hviterussland, Russland, Burma, Thailand, Afghanistan, Tyrkia, Somalia, Eritrea og Argentina, sier Gørild.

Da klarte hun seks riktige av 26 mulige. Mangla noen og tok med noen som ikke er her…enda.  Det burde vel på skolespråket bety en syltynn 2’er…

Mer enn 25 prosent av elevene våre har altså sin bakgrunn fra et annet land. Noen har bodd i Norge bare noen få år, mens andre har bodd her omtrent hele livet sitt. Noen snakker så godt og naturlig norsk at vi må si «oiiii og nææææhhh» når de røper at de har en annen geografisk bakgrunn enn oss.

Her er rekordlista vår: Afghanistan, Somalia, Iran, Cuba, Ukraina, Hvite-Russland, Myanmar, Pakistan, Norge, Burundi, Chile,  Brasil, Rwanda, Palestina, Tsjetsjenia, Den Dominikanske Republikk,  Sudan, Polen, Litauen, Filipinene, Kongo, Tadjikistan, Kina, Syria, Etiopia og Eritrea.

Snakk om et fargerikt internasjonalt miljø!

innvandrere_b.JPG

Definisjonen på en fargerik skole: Aglo videregående skole – på mange måter egentlig.

Og som om ikke det var nok – vi har en dansk lærer på skolen… Det blir skikkelig bredde av slikt.

Bakgrunnen til elevene som kommer fra andre land er høyst ulike. Noen kommer som flyktninger og asylsøkere, mens andre kan ha kommet til landet av familiære årsaker.