Vg1 TIF (Teknologi- og industrifag) har startet planlegginga. Hva skal skje neste år, året etter det, året etter det osv. Med andre ord; «HVA SKAL JEG BLI?»
Mange elever er usikre på veien videre, og mange har også lite kunnskap om de mulighetene som finnes. Derfor drar TIF-elevene titt og ofte på tur og oppsøker mulighetene der de finnes. Videre utdanningsmuligheter, lærlingeplasser, arbeidsplasser osv.

Før jul besøkte de et mini-vannkraftanlegg i Flora (bildet over). Fikk en super omvisning og forklaring på hvordan et slikt kraftverk virker. Grunnet lite vannføring var det ikke produksjon da vi kom, men turbinen ble startet opp under vårt besøk slik at vi fikk se hvordan det fungerer.
Deretter Trondheim og hurtigruteskipet MS Polarlys. Vi fikk omvisning i maskinrom og i kontrollrom (se hovedbildet vårt). Maskinsjefen guidet oss og presenterte oss for lærlingen som da var om bord og de arbeidsoppgaver lærlingene var med på. Spennende var vår konklusjon etter besøket.

Svære greier i maskinrommet på MS Polarlys, gitt.
I går (tirsdag) det besøk ved Duun industrier i Åsen. En bedrift med mange avanserte maskiner i bruk. Vi fikk se produksjonslokalene med sveiserobot i drift og en nylig installert laser skjæremaskin. Faktisk en av de største i Norge.
Vi fikk også vite hvilke fag som var aktuelle for en lærlingekontrakt. De ønsket også Vg1-elevene våre velkommen til å ta kontakt neste skoleår som utplasseringselever.

Duun Industrier. Kanskje aktuell for TIF-gjengen vår?
Kommende fredag skal vi besøke Aker Solutions i Verdal. En bedrift som trenger mange lærlinger innenfor de fagområdene vi jobber med på TIF-avdelingen.
Med andre ord; vi tenker FRAMOVER og ser etter MULIGHETER for elevene våre! Vil du også oppleve dette kan du jo søke Aglo vgs. neste skoleår. Husk søknadsfristen 1. mars (1. februar for noen).
Eventyrskogen – et samarbeidsprosjekt
«Vi har ei bru mellom to bygg som er trist og grå»
Slik startet e-posten fra fagleder Ingri Støversten ved Kvislabakken skole. En enkel henvendelse – men med et stort potensial. Ønsket var klart: Å gjøre gangbrua mellom skolebyggene til noe mer enn bare en praktisk gjennomgang. Hva med farger, mønstre, kanskje et eventyrtema?
Oppdraget gikk til FBIE-elevene på vg1 ved Aglo videregående skole, og slik beskrev lærerne Siri Fagerbakke og Tone Fiskvik Hammer oppgaven for sine elever: Vi skal skape et miljø som stimulerer sansene, gir ro og vekker lærelyst. Et sted elevene på Kvislabakken skole kan gå gjennom og faktisk oppleve. Et kreativt samarbeid på tvers – mellom elever i barneskole og videregående, og mellom idé og gjennomføring.
17. januar møttes elevene fra Aglo og Kvislabakken for første gang. Et lite rom ble fylt med idémyldring, moodboards, skisser og begeistring. 2.- og 7.-klassingene kom med forslag og innspill – og elevene våre tok dem med tilbake til klasserommet.
Gjennom hele våren har FBIE-elevene jobbet iherdig. De har lært å holde møter med oppdragsgiver, følge budsjett, samarbeide i grupper og utvikle løsninger sammen. De har snekret, sydd, tegnet, malt og ikke minst – skapt. Små kirsebærblomster ble laget i fellesskap med 7. trinn, mens 2. trinn bisto i produksjonen av lodne humler. Resultatet ble et helt nytt rom – fylt av farger, liv og fantasi.
Fredag 23. mai ble prosjektet offisielt åpnet med snorklipping og taler. Etter en demokratisk avstemning blant elevene på Kvislabakken fikk gangbrua sitt nye navn: Eventyrskogen. Navnet ble høytidelig avslørt av elevrådet, før Rune Larsen klippet den røde snora og markerte åpningen.
Det har vært et lærerikt prosjekt med både humper og svinger underveis. Men som elevene selv oppsummerte: «Sammen klarer vi å finne en løsning.»
Vi på Aglo FBIE takker for tilliten – og håper det blir flere eventyr i framtida.
Bilder av Siri Fagerbakke