Det er bare å si YESS og WOOOWW!!! Denne kjerra fortjener definitivt å bli grundig sjekka. Vakker, tøff, unik, spennende, enestående osv. Vi kunne skrevet passende adjektiv på rekke og rad i timevis. Og akkurat i disse dager finner vi den på Aglo vgs. Det er bare såååå lækkert!

De knallharde fakta først: Bilen er en Opel Six 2,0 liter Cabriolet. Produsert i mellomkrigstidas Tyskland i 1935. Kjøpt til Norge og kun brukt i Norge. Registreringsnummeret er godt og gammeldags; A-6784.

BRUUUUMMMM, BRUUUUMMM, BRUUUUUUM….!!

 

Slik ser den altså ut. Nystylet og med hedersplass på en av rampene i bilverkstedet vårt. Vg2 Kjøretøy har fått det ærefulle oppdraget å få skjønnheten ut på E6’n igjen! Den SKAL rulle igjen hjulpet av egne hestekrefter og motor.

Eier av den opprinnelig tyske doningen er Lasse Reberg. Lærer på linja Transport og logistikk på Ole Vig og ex-elev på Aglo for 17 år siden

– Da jeg leste at Aglo skulle begynne med vg2 Kjøretøy i vår tok jeg kontakt med skolen og spurte om de kunne tenke seg å ta grep. De sa JA, forteller Lasse Reberg som kjøpte bilen i Tysfjord for to år siden. Fant den på Facebook og slo til.

– Bilen skal på veien igjen. Jeg drømmer om den første kjøreturen på gammelveien mellom Stjørdal og Hommelvik. Jeg har mine tvil om det blir langturer, forteller Reberg som sier at noe av poenget for han er at bilen skal se ut slik den alltid har sett ut. Lakken fra 1935 skal beholdes. Bilen er unik, og det skal visstnok være tolv eksemplarer av den – i verden! Forøvrig ingen i bilens opprinnelige hjemland, Tyskland.

Elevene på vg2 Kjøretøy (hovedbildet) får SE på doningen, de får klappe på den og de får mekke på den. «Sjefsmekkerne»  Jørund og Florain, føler at de jobber med et klenodium.

– Litt rust her og der, men det kunne vært verre. Det skal vises at en bil fra 1935 har vært noen mil på veiene. Den er kanskje litt mer utfordrende enn de andre bilene vi jobber med, men vi skal få den på veien igjen, forsikrer Jørund. Vg2-eleven som tidligere stort sett har mekket traktorer.

Da bilen ble trilla inn i verkstedhallen kunne eier Lasse Reberg overlevere en kort/mellomlang/lang reparasjonsliste. Velg selv…

  • Montere ny bremseslange og bensinfilter
  • Skifte olje og sjekke kjølevæske
  • Montere nytt batteri
  • Ta ut plugger, sjekke startmotør. Sjekke at det som skal gå rundt virkelig går rundt.
  • Starte motor og sjekke at dynamo lader.
  • Full bremsesjekk
  • +++ det som måtte dukke opp underveis…

Av andre kuriositeter kan nevnes sidevinduene som er HELDEKKENDE. Vanligvis er de delte. Dette eksemplaret er muligens den eneste som ruller rundt med slike vinduer.

Nevnte vi at den gode gamle Opel’n fra mellomkrigstida har massevis med sjarm? Det er et hovedkrav fra eier at det skal beholdes.