Gerd Nesgård Bergersen (t.h.) og Gørild Joramo er fra dags dato ansatt som daglige ledere for henholdsvis Aglo Opplæringssenter og Aglo videregående skole.
For skolens vedkommende betyr det at Gørild Joramos nye tittel blir daglig leder/rektor. Det innebærer at hun får det øverste faglige, pedagogiske, administrative og økonomiske ansvaret for Aglo videregående skole. Inntill i dag har Gørild vært rektor for skoledrifta.
Gerd Bergersen har vært konstituert som daglig leder for hele Aglo-familien, men er nå ansatt som daglig leder for Aglo Opplæringssenter. Stillingen som daglig leder for Aglo Opplæringssenter innebærer lederansvar for Aglo Barnehage, Aglo barne- og familiesenter, driftsavdelingen samt grunnskoleavdelingen.
Styreleder for Aglo-virskomhetene, Solveig Mjølsnes, er godt fornøyd med at lederkabalen nå har blitt formalisert på denne måten.
– Det innebærer at Aglo-familien for første gang har fått en todelt ledelse, der Gerd og Gørild har likt ansvar for sine virksomheter. Det overordnede ansvaret for helheten og samarbeidet mellom virksomhetene ligger i styrene, og ivaretaes i det daglige av Joramo og Bergersen.
– Vi i styret er takknemlige for å kunne gi ansvaret til gode medarbeidere som har vist både kompetanse og visdom i arbeidet sitt, sier Mjølsnes.
Gørild Joramo begynte på Aglo som lærer i 1990, og har vært både advdelingsleder, inspektør, assisterende rektor og rektor før hun nå også kan titulere seg som daglig leder.
Gerd Nesgård Bergersen har hatt lederansvaret for barnehagene våre siden oppstarten midt på 90-tallet. Det siste året har hun vært konstituert som daglig leder for hele Aglo-familien.
Eventyrskogen – et samarbeidsprosjekt
«Vi har ei bru mellom to bygg som er trist og grå»
Slik startet e-posten fra fagleder Ingri Støversten ved Kvislabakken skole. En enkel henvendelse – men med et stort potensial. Ønsket var klart: Å gjøre gangbrua mellom skolebyggene til noe mer enn bare en praktisk gjennomgang. Hva med farger, mønstre, kanskje et eventyrtema?
Oppdraget gikk til FBIE-elevene på vg1 ved Aglo videregående skole, og slik beskrev lærerne Siri Fagerbakke og Tone Fiskvik Hammer oppgaven for sine elever: Vi skal skape et miljø som stimulerer sansene, gir ro og vekker lærelyst. Et sted elevene på Kvislabakken skole kan gå gjennom og faktisk oppleve. Et kreativt samarbeid på tvers – mellom elever i barneskole og videregående, og mellom idé og gjennomføring.
17. januar møttes elevene fra Aglo og Kvislabakken for første gang. Et lite rom ble fylt med idémyldring, moodboards, skisser og begeistring. 2.- og 7.-klassingene kom med forslag og innspill – og elevene våre tok dem med tilbake til klasserommet.
Gjennom hele våren har FBIE-elevene jobbet iherdig. De har lært å holde møter med oppdragsgiver, følge budsjett, samarbeide i grupper og utvikle løsninger sammen. De har snekret, sydd, tegnet, malt og ikke minst – skapt. Små kirsebærblomster ble laget i fellesskap med 7. trinn, mens 2. trinn bisto i produksjonen av lodne humler. Resultatet ble et helt nytt rom – fylt av farger, liv og fantasi.
Fredag 23. mai ble prosjektet offisielt åpnet med snorklipping og taler. Etter en demokratisk avstemning blant elevene på Kvislabakken fikk gangbrua sitt nye navn: Eventyrskogen. Navnet ble høytidelig avslørt av elevrådet, før Rune Larsen klippet den røde snora og markerte åpningen.
Det har vært et lærerikt prosjekt med både humper og svinger underveis. Men som elevene selv oppsummerte: «Sammen klarer vi å finne en løsning.»
Vi på Aglo FBIE takker for tilliten – og håper det blir flere eventyr i framtida.
Bilder av Siri Fagerbakke