Straks høstferie på Aglo. Og nå som gjengen på vg1 Bygg- og anleggsteknikk har kommet så godt i gang…
Av og til tar hjemmesidas utsendte seg en liten tur rundtomkring på skolen vår. Så også i dag. Denne gangen havna vi i verkstedet til Bygg-avdelingen vår. En kreativ gjeng skulle det vise seg.
Bildet over viser trioen Mohamad (t.v.), Steven og Noah foran høstsesongens aller største produksjon. Et minitrehus som er en liten kopi av et større hus som gutta kanskje skal sette opp en eller annen gang i framtida.
Et minihus, javel, men det er satt sammen slik et ordentlig hus skal settes sammen. Bindingsverket og bærekonstruksjonene er akkurat slik forskriftene sier det skal være!

Tidlig i byggeprosessen. Men det ble BRA til slutt!
– Det gikk egentlig greit å sette det sammen. Ikke så vanskelig, egentlig, sier de tre Vg1-elevene.
– Ehhh, de måtte rette opp enkelte detaljer noen ganger. Men det er egentlig bare bra. Vi lærer mye på å gjøre noen feil også. Alt i alt et vellykket arbeid, sier klassens lærer, Svein Hodne.
Målet med minihusprosjektet er firedelt:
- Lære seg å kappe nøyaktig og effektivt
- Skape tegningsforståelse
- Forstå hvordan hus bygges opp
- Samarbeid med andre elever
Et lite hus i oppstartfasen, men det blir større etter hvert. Ei campinghytte med isolasjon og det hele skal snekres sammen i verkstedet vårt før den blir satt opp på en eller annen campingplass i kommunen vår. Spennende!
I tillegg har klassen også skaffet seg det aller nødvendigste. Nemlig ei skikkelig verktøykasse – i tre!

Resultatet ble egentlig lekkert. Pene å se på, laget etter plantegninger og ikke minst; de er som en kan se av bildet svært funksjonelle. Et «must» for en framtidig snekrer/tømrer.
– Dette er skikkelig god kvalitet. Vi brukte et par-tre uker i verksted på denne jobben, forteller lærer Svein.
Eventyrskogen – et samarbeidsprosjekt
«Vi har ei bru mellom to bygg som er trist og grå»
Slik startet e-posten fra fagleder Ingri Støversten ved Kvislabakken skole. En enkel henvendelse – men med et stort potensial. Ønsket var klart: Å gjøre gangbrua mellom skolebyggene til noe mer enn bare en praktisk gjennomgang. Hva med farger, mønstre, kanskje et eventyrtema?
Oppdraget gikk til FBIE-elevene på vg1 ved Aglo videregående skole, og slik beskrev lærerne Siri Fagerbakke og Tone Fiskvik Hammer oppgaven for sine elever: Vi skal skape et miljø som stimulerer sansene, gir ro og vekker lærelyst. Et sted elevene på Kvislabakken skole kan gå gjennom og faktisk oppleve. Et kreativt samarbeid på tvers – mellom elever i barneskole og videregående, og mellom idé og gjennomføring.
17. januar møttes elevene fra Aglo og Kvislabakken for første gang. Et lite rom ble fylt med idémyldring, moodboards, skisser og begeistring. 2.- og 7.-klassingene kom med forslag og innspill – og elevene våre tok dem med tilbake til klasserommet.
Gjennom hele våren har FBIE-elevene jobbet iherdig. De har lært å holde møter med oppdragsgiver, følge budsjett, samarbeide i grupper og utvikle løsninger sammen. De har snekret, sydd, tegnet, malt og ikke minst – skapt. Små kirsebærblomster ble laget i fellesskap med 7. trinn, mens 2. trinn bisto i produksjonen av lodne humler. Resultatet ble et helt nytt rom – fylt av farger, liv og fantasi.
Fredag 23. mai ble prosjektet offisielt åpnet med snorklipping og taler. Etter en demokratisk avstemning blant elevene på Kvislabakken fikk gangbrua sitt nye navn: Eventyrskogen. Navnet ble høytidelig avslørt av elevrådet, før Rune Larsen klippet den røde snora og markerte åpningen.
Det har vært et lærerikt prosjekt med både humper og svinger underveis. Men som elevene selv oppsummerte: «Sammen klarer vi å finne en løsning.»
Vi på Aglo FBIE takker for tilliten – og håper det blir flere eventyr i framtida.
Bilder av Siri Fagerbakke