Klare for ækt trønderklipp

Onsdag skal frisørelevene våre gjøre alt de kan for å bli best av trønderske frisørelever. Tommel opp fra oss andre, og all mulig hell og lykke! Stå på, klipp pent og kjapt, føn i vei, sett farge på hår og liv og smil!

Det var full aktivitet i frisørsalongen på Aglo i dag. Siste finpuss før de skal kjempe om heder og ære på Charlottenlund vgs.

–  Vi på Aglo stiller med seks elever. Alt er planlagt, generalprøven er gjennomført og jeg er optimist, sier frisørlærer og avdelingsleder Anne Berit Haabeth.

Aglo-elevene mente selv at de hadde sånn passe god kontroll to dagen før dagen. Litt smånervøse i møtet med «pressen» (les: aglo.no), men de som  er vante med å konkurrere på dette nivået, vet at det er heeeeelt nødvendig med litt «nerver» for å lykkes.

De skal altså ha med seg et «hode» hver. Et «hode» med langt hår. Det er nemlig «hodet» som til slutt skal vurderes av dommerne. I løpet av noen timer skal elevene lage en frisyre. Det innebærer (tror vi…) at det lange håret skal friseres på ulike måter. Kanskje litt krøller, et par fletter eller oppsatt hår. Så skal valgene begrunnes med skisser og arbeidsbeskrivelser. En fin frisyre er ingen tilfeldighet.

Vi synes det høres utrolig krevende ut. Men utfordringer er til for å takles hevder elevene våre som ikke greier å å bestemme seg helt for om de har en eventuel TM-seier i tankene. Vanligvis er Trønders Mesterskap også kvalifisering til NM senere i april. I år derimot ble NM avlyst…., grunnet Korona.

Trøndersk Mesterskap foregår omtrent slik: Onsdag 24.mars kommer to eksterne sensorer som skal bedømme arbeidet elevene gjør. Elevene blir ikke bare vurdert ut ifra ferdig resultat, men også hvordan de evner å planlegge, forberede seg, hvilke teknikker de bruker og verktøyføring. Elevene har på forhånd fått oppgavetekst og tema.

 

Eventyrskogen – et samarbeidsprosjekt

«Vi har ei bru mellom to bygg som er trist og grå»

Slik startet e-posten fra fagleder Ingri Støversten ved Kvislabakken skole. En enkel henvendelse – men med et stort potensial. Ønsket var klart: Å gjøre gangbrua mellom skolebyggene til noe mer enn bare en praktisk gjennomgang. Hva med farger, mønstre, kanskje et eventyrtema?

Oppdraget gikk til FBIE-elevene på vg1 ved Aglo videregående skole, og slik beskrev lærerne Siri Fagerbakke og Tone Fiskvik Hammer oppgaven for sine elever: Vi skal skape et miljø som stimulerer sansene, gir ro og vekker lærelyst. Et sted elevene på Kvislabakken skole kan gå gjennom og faktisk oppleve. Et kreativt samarbeid på tvers – mellom elever i barneskole og videregående, og mellom idé og gjennomføring.

17. januar møttes elevene fra Aglo og Kvislabakken for første gang. Et lite rom ble fylt med idémyldring, moodboards, skisser og begeistring. 2.- og 7.-klassingene kom med forslag og innspill – og elevene våre tok dem med tilbake til klasserommet.

Gjennom hele våren har FBIE-elevene jobbet iherdig. De har lært å holde møter med oppdragsgiver, følge budsjett, samarbeide i grupper og utvikle løsninger sammen. De har snekret, sydd, tegnet, malt og ikke minst – skapt. Små kirsebærblomster ble laget i fellesskap med 7. trinn, mens 2. trinn bisto i produksjonen av lodne humler. Resultatet ble et helt nytt rom – fylt av farger, liv og fantasi.

Fredag 23. mai ble prosjektet offisielt åpnet med snorklipping og taler. Etter en demokratisk avstemning blant elevene på Kvislabakken fikk gangbrua sitt nye navn: Eventyrskogen. Navnet ble høytidelig avslørt av elevrådet, før Rune Larsen klippet den røde snora og markerte åpningen.

Det har vært et lærerikt prosjekt med både humper og svinger underveis. Men som elevene selv oppsummerte: «Sammen klarer vi å finne en løsning.»

Vi på Aglo FBIE takker for tilliten – og håper det blir flere eventyr i framtida.

Bilder av Siri Fagerbakke

Spørsmål?

Hos oss er det alltid noen som kan bistå deg

Følg oss

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

Instagram poster