Hjemmekontor dag 1…., over

Skolen er stengt, men æ har itj fri. Itj du heller. Det nærmer seg slutten på «HJEMMEKONTOR – DAG 1»

Det er veldig leit å stenge en skole som fungerer såååå godt. Men når situasjonen krever det, ja, så gjør vi det.  Og vi prøver så godt vi kan! Heldigvis sitter vi ikke i karantene. Vi bare bytter klasserom.

Bildet under er altså fra mitt hjemmekontor. I det sørøstlige hjørnet av kjøkkenet vårt. Tilgang til det aller meste. Ikke minst PC og lærebøker. Og kaffe…

Jeg er altså mattelærer. Bare matte i år. Fem timer i dag, to med vg1 SES, en med vg1 HOB og to med vg3 AFA. I dag brukte jeg mest tid på det siste. Rett og slett fordi det var der jeg skulle gjøre noe jeg aldri har gjort før. Og det etter 39 år som Aglo-lærer!

Jeg testa ut Screencast – eller SKRINKASTING som jeg sier – for aller første gang. Lastet ned appen i går, fikk fire og et halvt minutt med opplæring av inspektør Guri, og så til handling i dag tidlig.

Tema: Andregradsfunksjoner og hvordan løse en oppgave på Geogebra.

Altså; jeg skulle undervise og glane rett inn i en intetsigende PC-skjerm. Så skulle jeg snakke rett inn i den samme skjermen…

Hjelpes, hvor mye artigere er det ikke å kikke på elevene og snakke rett til dem. Jeg savner dere alt!

15 minutter til rådighet når en video skal lages. Ikke ett sekund lenger. Min varte i 14 minutter og 58 sekunder. Det kalles timing! Presenterte først oppgaven (handlet om maks overskudd i en bedrift), forserte inn på Geogebra, og la inn

f(x) = -x2 + 60x – 500

som skulle tegnes, nytes og forklares. Tja, vet ikke om det gikk.

For den som gidder å se resultatet (anbefales ikke uten videre…) kan du se Skrinkastingen under.

Min «skrinkast-debut»

Lagret den rett inn i It’s learning…., dessverre. To og et halvt minutt etter publisering kom første melding om at videoen stoppa etter ett minutt. Jeg var ikke den PC-nerden jeg trodde jeg var. La inn på youtube. Vellykka…., for meg. Tredje forsøk (vet ikke helt hva jeg gjorde), men tror det funka.

Takk…

Om elevene mine skjønner hva jeg drev med foran skjermen aner jeg ikke. Håper de forstod noe, for nå skal de løse liknende oppgaver – og levere dem – før det blir natt til mandag. D e itj fri, sjø!!

Og sånn skal vi altså holde på i et par uker til.

Tja, vi skal selvsagt greie det…SAMMEN!

39 år på Aglo, og for første gang har jeg fått beskjed om at jeg (og alle kollegene mine) ikke får møte alle elevene våre på skolen. Møtet med dem skal skje via en PC. Istedenfor å snakke og se på dem, skal jeg prate via en skjerm. Puhhhh.

Krise; kanskje. Dette er vårt bidrag til å redusere ulempene og virkningene av en ny og svært utrygg situasjon. Tusenvis av elever og lærere har den samme skoledagen som jeg har nå. Men bare inntil videre.

Klart vi skal fikse dette. Men jeg savner faktisk kolleger og elever allerede. Når vi møtes igjen gjør vi det på Aglo-vis. Vi gjør hverandre glade!

Eventyrskogen – et samarbeidsprosjekt

«Vi har ei bru mellom to bygg som er trist og grå»

Slik startet e-posten fra fagleder Ingri Støversten ved Kvislabakken skole. En enkel henvendelse – men med et stort potensial. Ønsket var klart: Å gjøre gangbrua mellom skolebyggene til noe mer enn bare en praktisk gjennomgang. Hva med farger, mønstre, kanskje et eventyrtema?

Oppdraget gikk til FBIE-elevene på vg1 ved Aglo videregående skole, og slik beskrev lærerne Siri Fagerbakke og Tone Fiskvik Hammer oppgaven for sine elever: Vi skal skape et miljø som stimulerer sansene, gir ro og vekker lærelyst. Et sted elevene på Kvislabakken skole kan gå gjennom og faktisk oppleve. Et kreativt samarbeid på tvers – mellom elever i barneskole og videregående, og mellom idé og gjennomføring.

17. januar møttes elevene fra Aglo og Kvislabakken for første gang. Et lite rom ble fylt med idémyldring, moodboards, skisser og begeistring. 2.- og 7.-klassingene kom med forslag og innspill – og elevene våre tok dem med tilbake til klasserommet.

Gjennom hele våren har FBIE-elevene jobbet iherdig. De har lært å holde møter med oppdragsgiver, følge budsjett, samarbeide i grupper og utvikle løsninger sammen. De har snekret, sydd, tegnet, malt og ikke minst – skapt. Små kirsebærblomster ble laget i fellesskap med 7. trinn, mens 2. trinn bisto i produksjonen av lodne humler. Resultatet ble et helt nytt rom – fylt av farger, liv og fantasi.

Fredag 23. mai ble prosjektet offisielt åpnet med snorklipping og taler. Etter en demokratisk avstemning blant elevene på Kvislabakken fikk gangbrua sitt nye navn: Eventyrskogen. Navnet ble høytidelig avslørt av elevrådet, før Rune Larsen klippet den røde snora og markerte åpningen.

Det har vært et lærerikt prosjekt med både humper og svinger underveis. Men som elevene selv oppsummerte: «Sammen klarer vi å finne en løsning.»

Vi på Aglo FBIE takker for tilliten – og håper det blir flere eventyr i framtida.

Bilder av Siri Fagerbakke

Spørsmål?

Hos oss er det alltid noen som kan bistå deg

Følg oss

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

Instagram poster
I dag ble årsutstillingen Kreativ implosjon  åpnet av rektor. 
Det er elever ved Vg1 Håndverk, design og produktutvikling og Vg2 Søm og tekstilhåndverk som stiller ut produktene sine.
Utstillingen vil stå frem til 17. juni
🌸Eventyrskogen🌸 Takk @kvislabakkenskole for et kjempespennende oppdrag! På fredag ble Eventyrskogen offisielt åpnet med brask og bram. Prosjektet har vg1 FBIE på Aglo vgs, jobbet med siden nyåret. Kvislabakken skole ønsket seg et sansestimulerende som som innbyr til ro og lærelyst,  og vi håper at Eventyrskogen innfrir🌳🌲🌼🌸🦋🐝🦉📚 

#aglo #aglovgs #kvislabakkenskole #fbie #aglofbie #frisørblomsterinteriørogeksponeringsdesign #interiør #eksponeringsdesign #stjørdalkommune @aglo_fbie @aglovgs
Gratulerer med dagen!🇧🇻🥰Hilsen elever og lærere på Villa Form❤️ Takk for oppdraget, Skatval 17.mai-komité!!

#aglo #aglovgs #aglofbie #17mai #17maikrans #krans #fbie #frisørblomsterinteriørogeksponeringsdesign @aglo_fbie @aglovgs
Følg oss