3AFA og 2HEA har nettopp returnert fra hovedstaden. Vi flytta klasserommet fra Skatval til selveste Stortinget…, blant annet.

Vi ba samfunnsfagslærer og turchæf Pål Loennechen Baxter oppsummere de to dagene da Aglo-elever fant seg noen superspennende klasserom 60 mil unna Aglo vgs. Kollega Børge Wahl tok som alltid dungevis med bilder.

  • Alle elever møtte morgenfriske og klare på Værnes onsdag morgen kl. 07:30. Innsjekk og sikkerhetskontroll – klare for avgang noe forsinket pga. snøvær i Oslo – typisk søringa. I Trøndelag får vi alltid snøen unna!
  • Rask tur med Flytoget inn til Oslo S, bagasjelevering. Intet forsvant. Spenningen tiltar i gruppen.
  • Innsjekk på hotell sentralt i Oslo. Elevene slapp å dele rom med lærerne.
  • Engasjerende og informativ omvisning på Nobels Fredssenter. Fokus på Alfred Nobel, historien bak fredsprisen og fjorårets vinner.
  • Elevkommentar: «Jeg visste ikke at jeg var så interessert i Nobels Fredspris.» Lærerkommentar: «Så fint, da.»
  • Deretter rett til Blå Kors hovedkontor nederst i ei svær gate som naturligvis heter Storgata…. Informasjon om Blå Kors arbeid ovenfor barn, unge og de med spillavhengighet – både barn og vokse.
  • Noen tok en velfortjent hvil på hotellet – andre gikk og stod på Operataket (lå like ved hotellet), titta på noen andre severdigheter eller benyttet seg av handletilbudet i hovedstaden.
  • Felles pizzamiddag på Peppes 19:00 – før folket forsvant i ulike grupper. Alle sov i løpet av natta, tror vi…

Og dag en var dermed unnagjort med stort hell og suksess. MOTTO: Det er slett ikke dumt å bytte klasserom en gang iblant.

Nobels Fredsenter. Vi var der!

Og det ble dermed morgen andre dag på Oslo-turen vår:

  • Rolig morgen med frokost, handel og flere severdigheter før dagens offisielle program.
  • En times omvisning i Stortinget med SP-politiker og Aglo-nabo Marit Arnstad. Hun fokuserte på stortingspolitikerens hverdag, hvordan fungerer/gjennomføres politikken på Stortinget, arbeid i komiteer, oppmøte i Stortingssal /stemmeplikt, uformelle normer i møte med journalister(i kantina/vandrehall). Svært interessant skoletime! Vi vil også bli stortingsrepresentanter!
  • Hun overleverte oss deretter til Stortingets nye interaktive rollespill DEMO.

Og da ble det liv!

Det hele startet med at elevene svarte på ti spørsmål/problemstillinger om samfunnet. Basert på disse svarene ble elevene delt inn i seks ulike partier – alle med egne partikontorer. Mellom de ulike partikontorene kunne de møtes i en vandrehall. Her ble det etter hvert utkjempet flere beinharde politiske slag!

Deretter ble det dannet en mindretallsregjering, med Mohammed i spissen som statsminister og en kampvillig og av og til smårå opposisjon.

Regjeringens første oppgave ble å utarbeide et statsbudsjett. Dette ble til høylytte protester vedtatt etter et høyt politisk spill med knallharde forhandlinger/debatt i miniatyrutgaven av selveste stortingssalen!!

SJEKK BILLEDGALLERIET VÅRT!

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Men roen varte ikke lenge for vår nye og sannsynligvis kortvarende regjering. Etter en meget uheldig uttalelse fra justisministeren (har vi hørt den før…?), ble det fremmet mistillitsforslag! Nok en gang ble regjeringens politiske smidighet og forhandlingsevne satt på prøve. Med statsminister Mo i spissen, overlevde de med en hårsbredd knallharde forhandlinger og en spennende votering i stortingssalen.

Puhhh…

Til slutt skulle representantene tre inn i ulike komiteer og se nærmere på tre nye lovforslag. To fra regjeringen og ett fra opposisjonen. Til tross for at regjeringen i utgangspunktet var uenige i det nye lovforslaget fra opposisjonen, valgte de å stemme for forslaget som takk for støtte i den meget betente mistillitssaken…  Slik har det visst blitt i politikken…

Spillet ble avsluttet med at regjeringen beholdt makten, men hvor lenge den ville ha blitt sittende ved roret med en slik aggressiv og våken opposisjon er høyst usikkert.

Å si at spillet engasjerte elevene er en underdrivelse. Fra å være litt usikre i starten, heiv de seg inn i diskusjoner, debatter, forhandlinger, tid på talerstol og voteringer. Det gledet lærerne stort å se engasjement og kunnskap i skjønn forening. Måtte det vare til minst juni!

– Jeg trodde det skulle være en litt kjedelig omvisning og en som fortalte oss hvordan ting foregikk, men her fikk vi jo prøve alt vi har snakket om på skolen, sa en av elevene etterpå.

Vi har sett Oslo både by night og by day…

Etter at spillet var ferdig, fikk vi tid til et lite besøk i den ekte stortingsalen før turen gikk tilbake til hotellet for å hente bagasje og ta Flytoget ut til Gardemoen.

Omlag 30 elever og fire veluthvilte lærere fulle av inntrykk satte seg på flyet hjem kl. 1900. I dag (fredag har vi fri!!!).