Det så skikkelig skummelt ut…, helt til vi oppdaget at det var vg1 Helse- og oppvekstfag som hadde undervisningstime. Da kan det gå litt dramatisk for seg.

En ambulanse med blålys vekker alltid oppmerksomhet. Det dukka altså opp en slik på Aglo i formiddag. Masse folk rundt den, og vi frykta egentlig det verste da vi tok kontakt med HO-lærer Ingrid-Ann Hagen Stavnås.

– Vi har time, sjø, svarte Ingrid-Ann. Yrkesorientering var fagfeltet, og her kombinerte HO teori og praksis på beste måte.

– Vi har nettopp startet et prosjektarbeid som skal være både teoretisk og ikke minst praktisk rettet. Vi skal lære hvordan førstehjelp utføres i ulike situasjoner, sa Ingrid-Ann.

Ambulansetjenesten i Stjørdal stilte med både bil og mannskap. Dag Uno Furuknap som jobber som ambulansetjensten både prata, forklarte og ikke minst viste hva en som jobber i en ambulanse kan oppleve en vanlig arbeidsdag..

– Det er DETTE jeg har lyst til å jobbe med, sa en av elevene vi overhørte.

– Å, ja, svarte eleven ved siden av. Jobb i ambulansetjenesten kan være en framtidig jobb for elever som velger å gå på Helse- og oppvekstfag. Da er det ekstra viktig at de får se hva nettopp slike yrker innebærer. Hva kreves av utdanning, og hvor skaffer man seg nettopp denne utdanningen.

Besøk fra ambulansetjenesten innebærer også praksisopplæring. Elevene fikk se alt utstyret som finnes inne i en ambulanse. Og de fikk se hvordan amulansegjengen utfører akutt førstehjelp. Blant annet ved hjelp av hjertestarter (se bildet øverst). Hvordan det gikk med «stakkaren» på båre…vet vi egentlig. Han våkner nok aldri opp, men elevene våre lærte hvordan de skal takle tilsvarende situasjoner med EKTE mennesker.