TEKST OG FOTO: tsj
Før han ble generalsekretær i Blå Kors var Jan Elverum direktør på Lade BehandlinsSenter Blå Kors og styreleder for Aglo Opplæringssenter (i tillegg til å være supersmasher på Aglos sterke bedriftslag i volleyball…).
Elverum forsikrer ovenfor aglo.no at Blå Kors i årene som kommer vil satse på skolevirksomheten.
– Det kan jeg definitivt gjøre. Samfunnet trenger verdibaserte skoler som leverer tjenester med de kvaliteter som disse skolene gjør. Aglo-evalueringen og søkningen til skolene i 2011 er den beste dokumentasjonen på at denne egenarten også når fram til befolkningen, sier Jan Elverum.
I et par artikler på aglo.no i november har lederne på de fire Blå Kors-skolene ytret et klart ønske om en enda bedre samhandling mellom skolene. Jan Elverum er enig i at skolene har mye å vinne ved å dele erfaringer og kunnskap seg i mellom.
– Jeg tror at det ligger godt til rette for å utvikle et nærmere og mer formalisert samarbeid mellom skolene, både på lederplan og i personalgruppen for øvrig. Dette potensialet er jeg trygg på at vi skal greie å ta ut mer av.
– Hvordan ser du egentlig for deg framtida til de fire Blå Kors-skolene?
– Med den kvalitet og særpreg som skolene har og som det offentlige i økende grad både ser og erkjenner, så tror jeg personlig at skolene er i ferd med å styrke sin posisjon. Vi ser det tydelig på at alle skolene får stadig flere søkere. Samtidig er rammevilkårene som staten setter for skolene våre en hovedutfordring. I særdeleshet gjelder dette finansieringssystemet, forteller Elverum.
Som styreleder for Aglo vgs forrige skoleår var Jan Elverum med på «bestille» en forskningsrapport fra Trøndelag Forskning og Utvikling (TFU), en rapport som på mange måter startet jaktet på Aglo-kulturen. Og dette var kortversjonen: Aglo vgs har tydelige verdier, og de følger dette opp i praksis.
Her kan du lese mer om Aglo-undersøkelsen.
– Det jeg har sett og opplevd har gjort meg imponert over hvordan skolene praktiserer Blå Kors sitt slagord: ”I sentrum står et menneske”. Jeg har med stolthet sett hvordan Aglo har ”gått en ekstra mil” på vegne av elever som har erfaring med å gi opp, og hvordan skolen har bygd opp topp kompetanse på å gjøre skoletapere til vinnere i sitt eget skoleprosjekt. Dette bekrefter også Aglo-rapporten, sier Jan Elverum