TEKST OG FOTO: ROAR A. FORDAL, TRØNDER-AVISA
– Vi ville se på hva som kan være til hjelp for elever med problemer på skolen, sa Rune Hyldmo under en presentasjon av oppgaven. Han er enhetsleder ved oppfølgingstjenesten i Stjørdal kommune. Elin Kristiansen arbeider som spesialsykepleier i tjenesten.
– Ved å samarbeide om oppgaven kunne vi drøfte problemstillinger underveis. Vi intervjuet de seks, og fikk høre hvordan de fikk bistand og tilrettelegging slik at trivsel og skoleresultater ble mye bedre for alle seks, sa Elin Kristiansen.
I intervjuene fortalte elevene om hvordan de hadde det før de kom til Aglo, og hvordan de ble møtt der.
«Vekst og mestring hos skoledropouts» var tittelen på masteroppgaven.
– Ungdom uten utdanning vil ofte ikke få jobb. Opplevelsene av egen situasjon, og av tiltakene de møtte var blant det vi tok opp, sa Rune Hyldmo.
Trygghet, samhold, tilrettelegging, andres syn, og trivsel var stikkord for dybdeintervjuene med de seks elevene, og for vurderingene i oppgaven.
– Alle seks sa de fikk en ny mulighet da de begynte på Aglo. Det var interessant å få høre om hvordan ungdommene grep muligheten, og hvor bra det gikk med hver enkelt, sa Elin Kristiansen.
Det ble en oppgave om seks som fikk bistand til både å trives og å mestre, og tankevekkende om hva som kan endre negativt til positivt for skoleelever.
Eventyrskogen – et samarbeidsprosjekt
«Vi har ei bru mellom to bygg som er trist og grå»
Slik startet e-posten fra fagleder Ingri Støversten ved Kvislabakken skole. En enkel henvendelse – men med et stort potensial. Ønsket var klart: Å gjøre gangbrua mellom skolebyggene til noe mer enn bare en praktisk gjennomgang. Hva med farger, mønstre, kanskje et eventyrtema?
Oppdraget gikk til FBIE-elevene på vg1 ved Aglo videregående skole, og slik beskrev lærerne Siri Fagerbakke og Tone Fiskvik Hammer oppgaven for sine elever: Vi skal skape et miljø som stimulerer sansene, gir ro og vekker lærelyst. Et sted elevene på Kvislabakken skole kan gå gjennom og faktisk oppleve. Et kreativt samarbeid på tvers – mellom elever i barneskole og videregående, og mellom idé og gjennomføring.
17. januar møttes elevene fra Aglo og Kvislabakken for første gang. Et lite rom ble fylt med idémyldring, moodboards, skisser og begeistring. 2.- og 7.-klassingene kom med forslag og innspill – og elevene våre tok dem med tilbake til klasserommet.
Gjennom hele våren har FBIE-elevene jobbet iherdig. De har lært å holde møter med oppdragsgiver, følge budsjett, samarbeide i grupper og utvikle løsninger sammen. De har snekret, sydd, tegnet, malt og ikke minst – skapt. Små kirsebærblomster ble laget i fellesskap med 7. trinn, mens 2. trinn bisto i produksjonen av lodne humler. Resultatet ble et helt nytt rom – fylt av farger, liv og fantasi.
Fredag 23. mai ble prosjektet offisielt åpnet med snorklipping og taler. Etter en demokratisk avstemning blant elevene på Kvislabakken fikk gangbrua sitt nye navn: Eventyrskogen. Navnet ble høytidelig avslørt av elevrådet, før Rune Larsen klippet den røde snora og markerte åpningen.
Det har vært et lærerikt prosjekt med både humper og svinger underveis. Men som elevene selv oppsummerte: «Sammen klarer vi å finne en løsning.»
Vi på Aglo FBIE takker for tilliten – og håper det blir flere eventyr i framtida.
Bilder av Siri Fagerbakke