Feiltolkning av Aglo-tall

For noen dager siden presenterte Kunnskapsdepartementet rapporten «Skole- kvalitet i videregående opp læring». Rapporten er laget av Senter for økonomisk forskning (SØF). Kvaliteten på skolen blir beregnet ut fra sju indikatorer; fullført videregående opplæring på normert tid samt elevenes karakterer.

Aglo videregående skole kom særdeles dårlig ut, og ble rangert som den dårligste av skolene i Nord-Trøndelag.

Thomas Mo reagerer sterkt på grunnlaget for rapporten. Et grunnlag han mener gir en feil framstilling av skolen.

– Undersøkelse som dette tar vi alltid på alvor. Men den sier noe om 21 elever i 2008/2009, og ingenting om de 128 andre elevene på Aglo som ikke var med i undersøkelsen.  Kun 14 prosent av elevmassen vår i de aktuelle årene er altså med i beregningsgrunnlaget, forteller Thomas Mo.

Mo har vært i kontakt med forskerne bak rapporten, og de har muntlig beklaget framstillingen av Aglo. De innrømmer også at på grunn av Aglos spesielle elevgrunnlag burde vi aldri ha vært med i en undersøkelse som dette. De tre andre Blå Kors-skolene er av liknende årsaker ikke med i undersøkelsen.

Thomas Mo understreker at Aglo er et alternativ til den offentlige skolen. Et alternativ i ordets rette forstand.

– Et normert skoleløp er vanskelig for mange av våre elever. Uro i oppvekstmiljø, behandling og diagnoser kan gjøre skolehverdagen vanskelig. Vi kan anbefale elever å ta et skoleår på nytt, og vi kan anbefale omvalg. Vi jobber hardt for at elever møter enkelte dager på skolen i troa på at skoleresultatet ikke alltid er det viktigste. Å lykkes med andre sider av livet er vel så viktig en periode for senere å komme tilbake til skolen. Undersøkelsen bruker slike argument som negativt i forhold til skolekvalitet. De alternative løpene som vi mener er helt nødvendig for mange av elevene våre i undersøkelsen. Alternative løp blir ikke bli verdsatt i undersøkelsen. Snarere tvert imot, sier Mo.

Undersøkelsen viser også til resultater som ikke blir brukt som en del av rangeringsgrunnlaget. Blant annet viser den at gruppen med Aglo-elever som var med i undersøkelsen hadde bedre sluttkarakterer fra videregående skole enn det de hadde da de forlot grunnskolen for å begynne på Aglo. Thomas Mo forteller at de bare var noen få skoler som kunne vise til tilsvarende framgang etter overgang til den videregående skolen. Heller ikke de positive Aglo-resultatene fra de årlige elevundersøkelsene vektlegges.

– Jeg har også drøftet dette med Fylkesmannen i Nord-Trøndelag som er enig i våre vurderinger av rapporten, sier Thomas Mo

Eventyrskogen – et samarbeidsprosjekt

«Vi har ei bru mellom to bygg som er trist og grå»

Slik startet e-posten fra fagleder Ingri Støversten ved Kvislabakken skole. En enkel henvendelse – men med et stort potensial. Ønsket var klart: Å gjøre gangbrua mellom skolebyggene til noe mer enn bare en praktisk gjennomgang. Hva med farger, mønstre, kanskje et eventyrtema?

Oppdraget gikk til FBIE-elevene på vg1 ved Aglo videregående skole, og slik beskrev lærerne Siri Fagerbakke og Tone Fiskvik Hammer oppgaven for sine elever: Vi skal skape et miljø som stimulerer sansene, gir ro og vekker lærelyst. Et sted elevene på Kvislabakken skole kan gå gjennom og faktisk oppleve. Et kreativt samarbeid på tvers – mellom elever i barneskole og videregående, og mellom idé og gjennomføring.

17. januar møttes elevene fra Aglo og Kvislabakken for første gang. Et lite rom ble fylt med idémyldring, moodboards, skisser og begeistring. 2.- og 7.-klassingene kom med forslag og innspill – og elevene våre tok dem med tilbake til klasserommet.

Gjennom hele våren har FBIE-elevene jobbet iherdig. De har lært å holde møter med oppdragsgiver, følge budsjett, samarbeide i grupper og utvikle løsninger sammen. De har snekret, sydd, tegnet, malt og ikke minst – skapt. Små kirsebærblomster ble laget i fellesskap med 7. trinn, mens 2. trinn bisto i produksjonen av lodne humler. Resultatet ble et helt nytt rom – fylt av farger, liv og fantasi.

Fredag 23. mai ble prosjektet offisielt åpnet med snorklipping og taler. Etter en demokratisk avstemning blant elevene på Kvislabakken fikk gangbrua sitt nye navn: Eventyrskogen. Navnet ble høytidelig avslørt av elevrådet, før Rune Larsen klippet den røde snora og markerte åpningen.

Det har vært et lærerikt prosjekt med både humper og svinger underveis. Men som elevene selv oppsummerte: «Sammen klarer vi å finne en løsning.»

Vi på Aglo FBIE takker for tilliten – og håper det blir flere eventyr i framtida.

Bilder av Siri Fagerbakke

Spørsmål?

Hos oss er det alltid noen som kan bistå deg

Følg oss

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

Instagram poster
🌸Eventyrskogen🌸 Takk @kvislabakkenskole for et kjempespennende oppdrag! På fredag ble Eventyrskogen offisielt åpnet med brask og bram. Prosjektet har vg1 FBIE på Aglo vgs, jobbet med siden nyåret. Kvislabakken skole ønsket seg et sansestimulerende som som innbyr til ro og lærelyst,  og vi håper at Eventyrskogen innfrir🌳🌲🌼🌸🦋🐝🦉📚 

#aglo #aglovgs #kvislabakkenskole #fbie #aglofbie #frisørblomsterinteriørogeksponeringsdesign #interiør #eksponeringsdesign #stjørdalkommune @aglo_fbie @aglovgs
Gratulerer med dagen!🇧🇻🥰Hilsen elever og lærere på Villa Form❤️ Takk for oppdraget, Skatval 17.mai-komité!!

#aglo #aglovgs #aglofbie #17mai #17maikrans #krans #fbie #frisørblomsterinteriørogeksponeringsdesign @aglo_fbie @aglovgs
For ei produktiv, kreativ, bærekraftig og artig uke vi har hatt Villa Form🌞🤩🦸‍♀️. 
@aglo_fbie #aglofbie #aglovgs #bærekraftig #kvislabakkenskole #innovasjon #vikansgartneri
Følg oss