Gjengen på SSR (Salg, service og reiseliv) har lurt lenge på dette. Er den dyre varianten bedre på smak enn den billige varianten? Greier folk flest å skille mellom dyr og billig vare? Tja, si det. Men i dag sjekket de det.
Klassen tok oppstilling i idrettsbygget, dekket på med cola, potetgull og eplejuice To varianter av hver sort. En billig og en kostbar. Selvsagt er den dyre best…, eller???
Original Coca Cola og Xtra-Cola havnet på bordet. Kjente Aglo-elevene/lærerne forskjellen? Ja, de hadde egentlig teft. 75 prosent av oss kjente på smaken hvilken variant som gav den optimale Cola-smaken. Dyrt VAR best.
Potegull på skolen FØR lunsj duger. En billig variant og en dyr. Ikke så enkelt å skille her. Kun 63 prosent greidde å plukke ut den dyre varianten. For resten splte det knapt noen rolle om potetflakene kostet mye eller lite.
Så kom det store skrellet. Premium eplejuice og Xtra eplejuice. Til og med undertegnede bommet grovt… 68 prosent av oss greidde ikke å skille mellom dyrt og billig. Den billigste varianten kan utmerket godt ha den eksklusive smaken. I alle fall på Aglo vgs.
Konklusjonen på testen er da omtrent som følger: Vi ser at det ikke alltid er så enkelt å merke forskjellen på dyre og billige varer, hvis vi ikke har emballasjen å forholde oss til.
En fin praktisk øvelse! Vi har kompetansemål på både VG1 SSR og VG2 SR som omhandler markedsundersøkelser, merkevarer og forbrukeratferd.
Og vi som testet varene likte testen veldig godt. Flere slike!!!
Eventyrskogen – et samarbeidsprosjekt
«Vi har ei bru mellom to bygg som er trist og grå»
Slik startet e-posten fra fagleder Ingri Støversten ved Kvislabakken skole. En enkel henvendelse – men med et stort potensial. Ønsket var klart: Å gjøre gangbrua mellom skolebyggene til noe mer enn bare en praktisk gjennomgang. Hva med farger, mønstre, kanskje et eventyrtema?
Oppdraget gikk til FBIE-elevene på vg1 ved Aglo videregående skole, og slik beskrev lærerne Siri Fagerbakke og Tone Fiskvik Hammer oppgaven for sine elever: Vi skal skape et miljø som stimulerer sansene, gir ro og vekker lærelyst. Et sted elevene på Kvislabakken skole kan gå gjennom og faktisk oppleve. Et kreativt samarbeid på tvers – mellom elever i barneskole og videregående, og mellom idé og gjennomføring.
17. januar møttes elevene fra Aglo og Kvislabakken for første gang. Et lite rom ble fylt med idémyldring, moodboards, skisser og begeistring. 2.- og 7.-klassingene kom med forslag og innspill – og elevene våre tok dem med tilbake til klasserommet.
Gjennom hele våren har FBIE-elevene jobbet iherdig. De har lært å holde møter med oppdragsgiver, følge budsjett, samarbeide i grupper og utvikle løsninger sammen. De har snekret, sydd, tegnet, malt og ikke minst – skapt. Små kirsebærblomster ble laget i fellesskap med 7. trinn, mens 2. trinn bisto i produksjonen av lodne humler. Resultatet ble et helt nytt rom – fylt av farger, liv og fantasi.
Fredag 23. mai ble prosjektet offisielt åpnet med snorklipping og taler. Etter en demokratisk avstemning blant elevene på Kvislabakken fikk gangbrua sitt nye navn: Eventyrskogen. Navnet ble høytidelig avslørt av elevrådet, før Rune Larsen klippet den røde snora og markerte åpningen.
Det har vært et lærerikt prosjekt med både humper og svinger underveis. Men som elevene selv oppsummerte: «Sammen klarer vi å finne en løsning.»
Vi på Aglo FBIE takker for tilliten – og håper det blir flere eventyr i framtida.
Bilder av Siri Fagerbakke