Gjengen på SSR (Salg, service og reiseliv) har lurt lenge på dette. Er den dyre varianten bedre på smak enn den billige varianten? Greier folk flest å skille mellom dyr og billig vare? Tja, si det. Men i dag sjekket de det.
Klassen tok oppstilling i idrettsbygget, dekket på med cola, potetgull og eplejuice To varianter av hver sort. En billig og en kostbar. Selvsagt er den dyre best…, eller???
Original Coca Cola og Xtra-Cola havnet på bordet. Kjente Aglo-elevene/lærerne forskjellen? Ja, de hadde egentlig teft. 75 prosent av oss kjente på smaken hvilken variant som gav den optimale Cola-smaken. Dyrt VAR best.
Potegull på skolen FØR lunsj duger. En billig variant og en dyr. Ikke så enkelt å skille her. Kun 63 prosent greidde å plukke ut den dyre varianten. For resten splte det knapt noen rolle om potetflakene kostet mye eller lite.
Så kom det store skrellet. Premium eplejuice og Xtra eplejuice. Til og med undertegnede bommet grovt… 68 prosent av oss greidde ikke å skille mellom dyrt og billig. Den billigste varianten kan utmerket godt ha den eksklusive smaken. I alle fall på Aglo vgs.
Konklusjonen på testen er da omtrent som følger: Vi ser at det ikke alltid er så enkelt å merke forskjellen på dyre og billige varer, hvis vi ikke har emballasjen å forholde oss til.
En fin praktisk øvelse! Vi har kompetansemål på både VG1 SSR og VG2 SR som omhandler markedsundersøkelser, merkevarer og forbrukeratferd.
Og vi som testet varene likte testen veldig godt. Flere slike!!!