PS! HOVEDBILDET ER OGSÅ BILLEDGALLERI
14 nasjoner er representert i avdelingen. I dag fikk ALLE nasjonene presentere seg. Matvaner, klesdrakter, tørre og harde fakta, flagg, språk osv. osv. osv. Målet for prosjektuka har vært å presentere seg for HVERANDRE og for ANDRE. Bli kjent med noe nytt med andre ord. Konsekvensen er gjerne at det fremmede ikke lenger blir så fremmed.
Smarte som vi er stakk vi innom kjøkkenet FØR alle de andre. Spurte og grov, og måtte selvsagt prøvesmake for å vite hva vi tok bilder av.
Litt urettferdig kanskje; men jeg valgte min personlige favoritt.
Fra Palestina. Sanaa (se hovedbildet).
– Retten fra mitt land heter Moshakhan. Kylling, løk, somakrydder, olivenolje, mandler. Stekt sammen og lagt inn i lefse, forklarer Sanaa.
Sanaa som kommer fra Vestbredden i Palestina laget en vidunderlig rett. Kort og godt.
Her er forresten oppskriften og framgangsmåten fra A til Å. MOSHAKHAN
Vårruller fra Burma (med kylling) og Vietnam (med svinekjøtt), Pierogi fra Polen, Gima fra Sudan. Bokstavelig talt en liten smakebit av alt som var mulig å spise på Aglo i dag.
Fra klokka 11-15 var det elevene som fikk smake, se, høre og lære. I ettermiddag er det åpent hus for alle og enhver.

Glimrende tiltak, og sultne som vi pleier å være anbefaler vi reprise i alle fall en gang i måneden…, kanskje to.
At HOs kulturuke har vært vellykka er det ingen tvil om. Vi fikk med oss bare selve FINALEN, men prosessen fram mot finalen har vært vel så viktig skal vi tro elevene – og lærerne i HO-avdelinga. Hvem vet forresten hvordan Kongos flagg ser ut? Vi hadde (må vi vel innrømme) ikke peiling. Nå vet vi det. Vi vet mye annet også om Kongo, Vietnam, Burma, Polen osv.
Eventyrskogen – et samarbeidsprosjekt
«Vi har ei bru mellom to bygg som er trist og grå»
Slik startet e-posten fra fagleder Ingri Støversten ved Kvislabakken skole. En enkel henvendelse – men med et stort potensial. Ønsket var klart: Å gjøre gangbrua mellom skolebyggene til noe mer enn bare en praktisk gjennomgang. Hva med farger, mønstre, kanskje et eventyrtema?
Oppdraget gikk til FBIE-elevene på vg1 ved Aglo videregående skole, og slik beskrev lærerne Siri Fagerbakke og Tone Fiskvik Hammer oppgaven for sine elever: Vi skal skape et miljø som stimulerer sansene, gir ro og vekker lærelyst. Et sted elevene på Kvislabakken skole kan gå gjennom og faktisk oppleve. Et kreativt samarbeid på tvers – mellom elever i barneskole og videregående, og mellom idé og gjennomføring.
17. januar møttes elevene fra Aglo og Kvislabakken for første gang. Et lite rom ble fylt med idémyldring, moodboards, skisser og begeistring. 2.- og 7.-klassingene kom med forslag og innspill – og elevene våre tok dem med tilbake til klasserommet.
Gjennom hele våren har FBIE-elevene jobbet iherdig. De har lært å holde møter med oppdragsgiver, følge budsjett, samarbeide i grupper og utvikle løsninger sammen. De har snekret, sydd, tegnet, malt og ikke minst – skapt. Små kirsebærblomster ble laget i fellesskap med 7. trinn, mens 2. trinn bisto i produksjonen av lodne humler. Resultatet ble et helt nytt rom – fylt av farger, liv og fantasi.
Fredag 23. mai ble prosjektet offisielt åpnet med snorklipping og taler. Etter en demokratisk avstemning blant elevene på Kvislabakken fikk gangbrua sitt nye navn: Eventyrskogen. Navnet ble høytidelig avslørt av elevrådet, før Rune Larsen klippet den røde snora og markerte åpningen.
Det har vært et lærerikt prosjekt med både humper og svinger underveis. Men som elevene selv oppsummerte: «Sammen klarer vi å finne en løsning.»
Vi på Aglo FBIE takker for tilliten – og håper det blir flere eventyr i framtida.
Bilder av Siri Fagerbakke