Fem måneder og et par uker i tillegg. Det er rektor Elin Andersstuens Aglo-erfaring. Derfor vil gjerne hjemmesida vite litt mer om den første korte tida på Aglo vgs.

– Altså;  jeg sover fortsatt veldig godt om natta 😊. Sier Elin med et smil.

Rektoren vårres kommer fra en stor byskole (Byåsen vgs.) og har altså havnet på en liten skole laaaaangt ute på bygda på Skatval. Det må da være litt av en overgang!

– Skolemessig er det faktisk flere likheter enn forskjeller. Det skolefaglige er selvsagt grunnleggende likt, men størrelse på skolene og ulik geografisk beliggenhet gir ulike muligheter og måter å organisere opplæringen på.

Mindre hektisk

– I Fylkeskommunen har du et stort støtteapparat som server skolene med informasjon og hjelp både før og under saker. I en privatskole drevet av en ideell organisasjon er ikke støtteapparatet like godt utviklet. Du må følge med sjøl og støtte deg på kolleger som har samme jobb. Store byskoler er hektiske. Det er store, komplekse organisasjoner med mye folk, systemer og rutiner. En liten skole er mer oversiktlig.

Stafettpinnen ble overlevert i starten av januar. Elin Andersstuen t.v. fikk den fra Kari Dahlen Aspenes.

– Nå har jeg en litt annen rolle enn da jeg jobbet på Byåsen, noe som også utgjør en forskjell. Læringskurven har vært bratt – håper bare den flater ut etter hvert 😊

Til høsten starter hun dermed på sitt første HELE år som Aglo-rektor. Vi lurer på hva hun ser på som de største utfordringene skoleåret 2023/24.

Nybygg?

– Det er ingen hemmelighet at vi ønsker oss nye skolebygg på Aglo-området. Både grunnskolen og videregående skole ønsker å bygge hvert sitt nye skolebygg. Vi må jobbe for at dette kan gjennomføres så snart som mulig da deler av bygningsmassen bør forbedres. Den største utfordringen er hvordan vi økonomisk skal kunne komme i posisjon til å få til dette.

– Er det en krevende jobb å komme utenfra og gjøre endringer på en helt ny arbeidsplass?

– Det å være ny på en arbeidsplass er både krevende og fantastisk på samme tid. Krevende fordi alt er nytt, du kjenner ikke folk, du kjenner ikke kulturen, du kjenner ikke rutiner og hvordan ting «pleier» og gjøres. Samtidig gir det muligheter til å stille spørsmål ved de etablerte sannheter. Hvorfor gjøres ting slik? Og dette er grunnlaget for endring.

– Kollegiet på Aglo har ønsket endringer og disse skal vi jobbe videre med gjennom neste skoleår.  Vi har jobbet mye med mål og satsningsområder denne våren, forteller Elin.

Elin er fra Dokka i Nordre Land kommune og fortsatt folkeregistrert på Kyrksæterøra. Bodde noen år i Trondheim, og har nå flyttet videre østover til Stjørdal.

Oppdager Stjørdal

– Jeg er skrudd slik sammen at jeg trives overalt. Kommer lett i kontakt med folk og engasjerer meg fort i ting jeg liker å holde på med. Sammenlignet med Trondheim er Stjørdal oversiktlig. Du finner stort sett alt du trenger her, så ingen grunn til å oppsøke storbyen så ofte. Dessuten er jeg stadig på nye geografiske eventyr i Stjørdal kommune – til fots eller på sykkel. Har mye igjen å utforske i Stjørdal – kollegene mine tar meg stadig med på minigeografitimer.

– Du har ikke undervisningstimer pr. i dag. Savner du den «nærkontakten» med elevene?

– Du må ikke nødvendigvis undervise for å bygge gode relasjoner til elevene. Det er mange måter å jobbe med elevene på. I min rolle som rektor utgjør jeg også en del av laget rundt eleven.

På Aglo vgs. hender det at lærerne med rektor i spissen serverer frukt til elevene. TRIVSEL PÅ AGLO!

– Jeg har jobbet mye med elevene de siste årene, men på et mer overordnet nivå. Mine «timer» har inneholdt tema som mål, prioriteringer, medbestemmelse, vurdering og elevrollen. Rent faglig har jeg bidratt til utprøving at utforskende arbeidsmetodikk gjennom arbeid med ungdomsbedrifter og innovasjonscamper.

– Jeg liker veldig godt å «stå i klasserommet» i en læringssituasjon sammen med elevene. Det kommer jeg nok til å gjøre på Aglo også, men med tema som nevnt ovenfor. Jeg har planer om å starte med besøk i alle klassene til høsten for å bli kjent med elevene – for å bli kjent med elevene er viktig. Deres stemmer er viktig å få tak i inn i organisering av læringsarbeid og skolemiljøarbeid.

Synkende elevtall

– Elevtallet på Aglo har de siste par årene gått ned – er det en utvikling vi ikke «tåler» på sikt? Hva kan vi eventuelt gjøre for å få opp søkertallene?

– Etter så kort tid på skolen er det vanskelig å svare på dette. Men, det gjøres en god jobb fra flere i Aglo-systemet for å rekruttere elever til skolen.

Vi ser nok to klare trender – den ene er at antall voksne, flerkulturelle elever har gått ned på helsefaglige tilbud hos oss. Det gjelder også tilbudene som gir generell studiekompetanse. Voksenopplæringen i Stjørdal har startet opp konkurrerende tilbud som trekker mange elever som tidligere fant skoleplass hos oss. Men vi har god søkning til mange av de andre tilbudene våre  – noe som er svært gledelig.

– Den beste markedsføringen vi kan få er gjennom fornøyde elever som har fått god, tilpasset opplæring på Aglo – der de har nådd sine mål, følt på mestring og begeistring i læringen sin.