Aglo har flinke frisørelever. Nå har de åtte elevene i Vg 2 Frisørfag startet råkjøret. De skal vise at de kan dette med hår, frisyre, farge, klipp osv.!
Hovedbildet vårt over viser Fidaa (foran) og Manal i fuill gang med å klippe, dandere, sette opp, justere osv. osv. Det er visst kjempeartig.
Mål nummer 1: 3. mars. Skolekonkurranse. Åtte individualister fra frisørklassen vår som også fungerer supert som team. Sted: frisørsalongen vår på Aglo. Her er det om å gjøre å bli nummer en og to. De to skal nemlig direkte til…
Mål nummer 2: 7. mars. Sted Charlottenlund vgs. Aglo med to deltakere. Levanger vgs. og Chartlottenlund vgs. med to deltakere hver. Kun nummer en – 1 – går videre til…
Mål nummer 3: 5.-6. april. Sted Hamar. Finale i Skole-NM i frisørfaget.

Iris (t.v.) og Maren legger slagplanen.
Kommende frisører «in action» med andre ord. Tema i de tre konkurransene er kort og godt spenstig og kreativ.:
Fantacy

Julianne fikser det meste som handler om hår.
Oppgaven skal utføres på et valgfritt øvingshode, dame eller herre, med valgfri hårlengde. Elevene skal lage en frisyreform med temaet Fantacy.
Da vi sjekka forberedelsene fant vi kjapt ut av de åtte frisørelevene våre hadde skjønt oppgaven. En hadde f.eks valgt HORN som inspirasjon for sitt oppsett.
– De er rågode, synes jeg. Vi lærere bistår i forberedelsene, men det er helt opp til dem å løse oppgaven. De står helt fritt til hvordan de vil sette opp håret, forteller lærer Marte Fleischer..
– Fantasi, ja. Det betyr vel masse ulike farger?
– Nei, faktisk ikke. I oppgavebeskrivelsen står det at fargevalg ikke blir vurdert i det hele tatt. Ulike pyntegjenstander teller heller ikke. Her handler det med andre ord om oppsett av HÅR, sier Marte.
Eventyrskogen – et samarbeidsprosjekt
«Vi har ei bru mellom to bygg som er trist og grå»
Slik startet e-posten fra fagleder Ingri Støversten ved Kvislabakken skole. En enkel henvendelse – men med et stort potensial. Ønsket var klart: Å gjøre gangbrua mellom skolebyggene til noe mer enn bare en praktisk gjennomgang. Hva med farger, mønstre, kanskje et eventyrtema?
Oppdraget gikk til FBIE-elevene på vg1 ved Aglo videregående skole, og slik beskrev lærerne Siri Fagerbakke og Tone Fiskvik Hammer oppgaven for sine elever: Vi skal skape et miljø som stimulerer sansene, gir ro og vekker lærelyst. Et sted elevene på Kvislabakken skole kan gå gjennom og faktisk oppleve. Et kreativt samarbeid på tvers – mellom elever i barneskole og videregående, og mellom idé og gjennomføring.
17. januar møttes elevene fra Aglo og Kvislabakken for første gang. Et lite rom ble fylt med idémyldring, moodboards, skisser og begeistring. 2.- og 7.-klassingene kom med forslag og innspill – og elevene våre tok dem med tilbake til klasserommet.
Gjennom hele våren har FBIE-elevene jobbet iherdig. De har lært å holde møter med oppdragsgiver, følge budsjett, samarbeide i grupper og utvikle løsninger sammen. De har snekret, sydd, tegnet, malt og ikke minst – skapt. Små kirsebærblomster ble laget i fellesskap med 7. trinn, mens 2. trinn bisto i produksjonen av lodne humler. Resultatet ble et helt nytt rom – fylt av farger, liv og fantasi.
Fredag 23. mai ble prosjektet offisielt åpnet med snorklipping og taler. Etter en demokratisk avstemning blant elevene på Kvislabakken fikk gangbrua sitt nye navn: Eventyrskogen. Navnet ble høytidelig avslørt av elevrådet, før Rune Larsen klippet den røde snora og markerte åpningen.
Det har vært et lærerikt prosjekt med både humper og svinger underveis. Men som elevene selv oppsummerte: «Sammen klarer vi å finne en løsning.»
Vi på Aglo FBIE takker for tilliten – og håper det blir flere eventyr i framtida.
Bilder av Siri Fagerbakke