Vi har vært inne i det nye verkstedet vårt og sjekket. Det begynner å likne noe. Vårt splitter nye kurs, vg2 Kjøretøy, er allerede kjempepopulært, og de 15 elevene som slipper gjennom nåløyet til høsten kan glede seg.

Siste opptelling viser forøvrig  at det er hele 26 søkere til de 15 plassene.

På Aglo har vi knapt nok lagt merke til at det har dukka opp et helt nytt og moderne bilverksted på skolen vår. Godt skjult bak det «gamle» verkstedet vårt, nærmest klint inn til bergkanten i bakgrunnen.  Vinteren og våren har blitt brukt til å sette opp verkstedet. Inkludert utstyr har verkstedet kostet oss drøyt 8,5 millioner kroner. I tillegg har våre egne folk utført mye av arbeidet. Da har vi fått relativt mye for pengene…, syns vi. Mot vest en fabelaktig utsikt til fjorden, Frosta og Fosen.

Høyt under taket og med ei golvflate på ca. 250 kvm. Og innen skolestart til høsten kommer det i tillegg en «andreetasje»/hems på ytterligere 45 kvm.

Vi lot vår ferskeste lærer/prosjektleder, Stein Joar Elverum, fortelle litt om det siste tilskuddet på verkstedfronten på Aglo. Elverum er ikke fra Elverum, men selvsagt fra Elvran…

– Her er det mye bra, sjø. Vi er ikke helt i mål enda, men vi jobber for å komme dit. Det er mye her jeg er stolt over å vise fram, forteller Elverum.

Som for eksempel vidunderet på det lille bildet vårt. Dette er en del av forstillingsapparatet som er montert i vestre del av verkstedet. Et apparat som består av blant annet seks kameraer festet i taket, avansert PC samt skjerm.

– Resultatene fra kontrollen overføres til PC’en. Derretter vises alt på en skjerm rett foran oss. Da kan vi lett foreta nødvendige justeringer på forstillingen til bilene, sier han. Forøvrig; prislapp 140 000 kroner.

Videre har verkstedgjengen plasser en avansert dekk- og avbalanseringsmaskin (bildet under) i den andre enden av verkstedet. «Myk drift og nøyaktige posisjonsangivelser. Kjører hjulet automatisk i riktig posisjon», står det i instruksjonsboka. Blant annet…

Tre avanserte løftebukker skal ved hjelp av en bitteliten knapp løfte bilene opp i lufta slik at de blir klare til å bli mekka på. Støtdempere av, støtdempere på. Bremseskiver av og bremseskiver på.

Og det er også kommet på plass en lysjusteringsmaskin.

– Hva med biler å skru på?

– Foreløpig er en bil på plass. En 2008-modell, Subaru Legacy, 4X4. Den er klargjort. Vi satser på å ha fire-fem biler i verkstedet når vi skal sette i gang for alvor.

Her skal bildekk sjekkes fra A til Å

– Ideelt sett kunne vi trengt flere løftebukker når vi har 15 elever i aksjon. Men dette er jo en god start, forteller Elverum. Vår nye kjøretøylærer har forøvrig utdanninga si fra forsvaret hvor han har tilbrakt mesteparten av fartstida si. Det siste tiåret har han jobbet på Malvik vgs., Tiller vgs. og Selbu vgs. I forsvaret hadde han majors grad. Men han garanterer IKKE militær disiplin i verkstedet sitt fra høsten av. Heldigvis, kanskje… I forsvaret jobbet han med skikkelig store og tunge kjøretøy. Blant annet svære stridsvogner…

– Hva blir man egentlig etter å ha fullført denne fagutdanninga?

– Det er mange yrkesveier. Du kan for eksempel bli mekaniker på lette og tunge kjøretøy. Du kan jobbe med hjul- og dekkutrustning. Vi jobber med bilmotorer og du kan bli kvalifisert til å jobbe som delelagerekspeditør. Blant annet. Etter vg2 kommer jo læretida i tillegg, sier Elverum.

Her kan du lese om læreplanen til det nye vg2-kurset vårt

For alle de som ikke har peiling på hvor det nye verksteder befinner seg kan vi forslå følgende: Finn Villa Form (gult trebygg) og det STORE verkstedbygget vårt. Gå mellom disse to byggene. Så til venstre BAK verkstedbygget. 20 meter rett fram og du er DER!

HER!