TEKST OG FOTO: tsj

De fire skolene er Aglo videregående skole, Øvrebø videregående skole (Vennesla), Seiersborg videregående skole (Fredrikstad) og Hop videregående skole (Askøy). www.aglo.no  jakter på fellesnevneren.

– EN BLÅ KORS SKOLE særpreges av en god inkluderende kultur hvor den enkelte elev opplever å bli sett. Vi legger stor vekt på at elevene skal kjenne på at skolen er preget av trygghet og trivsel. Det må derfor være et klima ved skolen som gir styrke til elevenes selvfølelse, at den enkelte er verdifull og har alle muligheter for å lykkes godt i livet, sier Ole Arild Endresen som er rektor på Øvrebø vgs.

En annen fellesnevner er ønsket om å knytte de fire skolene tettere sammen. Assisterende rektor på Aglo vgs., Gørild Joramo, ser store muligheter et slikt samarbeid. Joramo har førøvrig nettopp levert en masteroppgave med Blå Kors-skolene som tema.

– Vi ønsker at Blå Kors sentralt kan bidra til å skape en bedre skolepolitisk Blå Kors-profil. Det hadde vært flott om det kunne skapes faste rammer for at ledelsen og de ansatte ved de fire skolene kunne møtes for å utveksle erfaringer og diskutere utfordringer, sier hun og får støtte fra de andre skolelederne.

alt

Gutta på mekken – et begrep på Øvrebø vgs….

–  Det er mange like trekk i skolenes målsettinger, og det er alltid nyttig å kunne samarbeide og lære av hverandre, sier Ole Arild Endresen.

REKTOR PÅ HOP VGS., IRENE SVIDLAND, er også klar på at de fire skolene vil kunne tjene på å jobbe på en felles arena.

– Det er viktig at lærerne våre møtes slik at en Blå Kors-skoleidentitet kan bli skapt. Skolelederne våre kjenner hverandre godt, og det bør være mulig å gå videre med samarbeidet, sier Irene Svidland og legger til at aktuelle samarbeidstema kan være programtilbud, faglig utvikling og en eventuell start av flere Blå Kors-skoler.

Som private skoler flest står de fire Blå Kors-skolene ovenfor mange utfordringer. Gørild Joramo peker på økonomi som den kanskje største utfordringen for Aglo vgs.

– DEN STØRSTE UTFORDRINGEN vår er økonomien. Vi får svært lite midler til kapitalkostnader, det vil si til nybygg og ombygging osv. Vi ønsker likeverdige forhold for elevene våre jamført med elevene som går i de offentlige skolene, sier hun.

På Hop vgs. deler rektor Irene Svidland denne bekymringen.

– På et overordnet nivå handler det om rammebetingelser som kan virkeliggjøre den ”gode skole”. På elevnivå handler det daglig om å endre elevers skoleerfaring og gjøre den til et godt sted å være og særlig et godt sted å lære, sier Svidland.

De fire skolene har om lag 350 elever i dag. I utgangspunkt er det tilbudet disse elevene får det samme som det elever får i den offentlige skolen. Likevel snakker skolelederne våre om det «spesielle» vi kan gi elevene våre.

– Blå Kors-skolene har fokus ikke bare på «eleven», men på hele mennesket. De ansatte «ser» den enkelte, både menneskelig og faglig, og lærerne er gode til å tilpasse undervisningen. Det legges vekt på å bygge gode relasjoner mellom lærere og elever, og mellom elevene, sier Gørild Joramo.

– Den diakonale innstillingen vår er forskjellen – ikke å hjelpe for vår egen tilfredsstillelses skyld, men å hjelpe mennesker til å vokse og gro for egen del. Alle som jobber i vår skole må kunne strekke seg og ”gi noe ekstra” her, sier Irene Svidland.

alt

Hop vgs. på Askøy. Lærere og elever i skjønn forening

– I skolens arbeid er det viktig å ha fokus på mestring. Blå Kors-skolene har et spesielt fokus på at et rusfritt liv er viktig. Dette gjelder også de kristne verdiene. Gjennom tematimer i klassene møter elevene Blå Kors` verdigrunnlag, sier Ole Arild Endresen på Øvrebø vgs.