Alkoholindustrien satser stort på Afrika

 

Afrika er det nye store markedet for alkoholindustrien. Og de gjør alt for å få fotfeste. På FN-dagen 24. oktober setter Blå Kors i samarbeid med Blå Kors Midt og Nord og Aglo videregående skole fokus på situasjonen i Afrika. Sted: Misjonskirka i Stjørdal.

 

Aglo (elever og ansatte) deltar på første del av dagen. Foreleserne snakker engelsk, men forelesningene vil bli oversatt til norsk. Rent faglig vil seminaret være midt i blinken for sentrale skolefag som engelsk og samfunnsfag.

 

Programsjef for Internasjonalt arbeid i Blå Kors Norge, Eva Frydenborg, er ansvarlig for programmet som vil bli todelt. Første del av dagen (09.00 – 11.30) retter seg mot elever og lærere på Aglo, mens andre del (12.00- 15.00) retter seg mot fagfolk innenfor russektoren. Med seg får Frydenborg noen av verdens fremste eksperter på den multinasjonale alkoholindustriens frammarsj i utviklingsland.

 

alt-I Europa er alkoholmarkedet mer eller mindre «mettet». Alkoholindustiren ser imidlertid et stort vekstpotensiale i Afrika. De har en ung befolkning med mange barn og unge som betraktes som framtidige konsumenter.

 

– I tillegg er det mange land som har lite lovregulering når det gjelder alkohol, for eksempel markedsføring, åpningstider og aldersgrenser. Mange afrikanske land gjør mye for å tiltrekke seg storindustri ved å gi skatteletter og andre goder som er fordelaktige for industrien, forteller Eva Frydenborg.

 

Eva Frydenborg kan fortelle at alkoholindustrien benytter seg av metoder som de vil være sjanseløse på å gjennomføre i for eksempel europeiske land. Det er blant annet dokumentert at alkoholindustrien har ferdigprodusert forslag til ny alkohollovgivning i hele seks afrikanske land. I Leshoto er det allerede vedtatt, mens andre stater er i ferd med å revidere sin lovgivning. Industrien bruker store summer for å påvirke afrikanske politikere slik at det ikke innføres nye lover som gjør vilkårene mindre fordelaktige for alkoholindustrien.

 

Blå Kors som er aktive i Afrika karakteriserer denne situasjonen som svært urovekkende.

 

– Hvilke konkrete konsekvenser kan dette få for det afrikanske folket?

 

Alkoholkonsumet øker nå raskt i mange afrikanske land, med alle de konsekvenser det får for både folkehelse, vold, trafikk og barn som må vokse opp i alkoholiserte hjem. Dette er ekstra store byrder for nasjonalbudsjetter som allerede er ekstremt presset i forhold til å gi befolkningen basistjenster som grunnskole og sykehus, sier Eva Frydenborg.

 

Spørsmål og påmelding kan sendes til eva.frydenborg@blakors.no

 

Her er seminarprogrammet:

 

09.00-11.30 – For elever og ansatte Aglo vgs.

 

12.00-15.00 – Andre interesserte

 

alt« Corporate Power as a Public Health Priority»
v/ Gerard Hastings, University of Stirling, Storbritannia

Professor Gerard Hastings er direktør ved Institute for Social Marketing på University of Stirling. Hastings har arbeidet mye med markedsføring for tobakk, alkohol og næringsmidler i et folkehelseperspektiv. Han er rådgiver for WHO og har blant annet vært ekspertvitne i en rettsak mot tobakksindustrien.

 

 

altAlcohol Marketing in Africa
v/ Wim van Dalen, The Dutch Institute for Alcohol Policy, Nederland

Wim van Dalen er ansvarlig for den WHO-initierte studien Monitoring Alcohol Marketing in Africa – MAMPA Project. MAMPA har kartlagt alkoholindustriens markedsføring i sju afrikanske land. De har også sett denne aktiviteten opp mot de selvpålagte reguleringene av alkoholmarkedsføring som industrien hevder å følge.

 
The Impact of the Alcohol Industry in Namibian Society
v/ Lovemore Mughandira og Selima Henoka, Blue Cross Namibia

Mughandria er jurist og styremedlem i Blue Cross Namibia, mens Henoka arbeider som rådgiver for ungdom i samme organisasjon. Namibia er et land hvor alkoholindustrien satser sterkt og hvor markedet vokser. Blue Cross Namibia er involvert i både forebygging og behandling av alkoholmisbruk og har dessuten vært involvert i MAMPA-prosjektet for å kartlegge mengde, hyppighet og innhold i alkoholmarkedsføringen.

Eventyrskogen – et samarbeidsprosjekt

«Vi har ei bru mellom to bygg som er trist og grå»

Slik startet e-posten fra fagleder Ingri Støversten ved Kvislabakken skole. En enkel henvendelse – men med et stort potensial. Ønsket var klart: Å gjøre gangbrua mellom skolebyggene til noe mer enn bare en praktisk gjennomgang. Hva med farger, mønstre, kanskje et eventyrtema?

Oppdraget gikk til FBIE-elevene på vg1 ved Aglo videregående skole, og slik beskrev lærerne Siri Fagerbakke og Tone Fiskvik Hammer oppgaven for sine elever: Vi skal skape et miljø som stimulerer sansene, gir ro og vekker lærelyst. Et sted elevene på Kvislabakken skole kan gå gjennom og faktisk oppleve. Et kreativt samarbeid på tvers – mellom elever i barneskole og videregående, og mellom idé og gjennomføring.

17. januar møttes elevene fra Aglo og Kvislabakken for første gang. Et lite rom ble fylt med idémyldring, moodboards, skisser og begeistring. 2.- og 7.-klassingene kom med forslag og innspill – og elevene våre tok dem med tilbake til klasserommet.

Gjennom hele våren har FBIE-elevene jobbet iherdig. De har lært å holde møter med oppdragsgiver, følge budsjett, samarbeide i grupper og utvikle løsninger sammen. De har snekret, sydd, tegnet, malt og ikke minst – skapt. Små kirsebærblomster ble laget i fellesskap med 7. trinn, mens 2. trinn bisto i produksjonen av lodne humler. Resultatet ble et helt nytt rom – fylt av farger, liv og fantasi.

Fredag 23. mai ble prosjektet offisielt åpnet med snorklipping og taler. Etter en demokratisk avstemning blant elevene på Kvislabakken fikk gangbrua sitt nye navn: Eventyrskogen. Navnet ble høytidelig avslørt av elevrådet, før Rune Larsen klippet den røde snora og markerte åpningen.

Det har vært et lærerikt prosjekt med både humper og svinger underveis. Men som elevene selv oppsummerte: «Sammen klarer vi å finne en løsning.»

Vi på Aglo FBIE takker for tilliten – og håper det blir flere eventyr i framtida.

Bilder av Siri Fagerbakke

Spørsmål?

Hos oss er det alltid noen som kan bistå deg

Følg oss

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

Instagram poster
🌸Eventyrskogen🌸 Takk @kvislabakkenskole for et kjempespennende oppdrag! På fredag ble Eventyrskogen offisielt åpnet med brask og bram. Prosjektet har vg1 FBIE på Aglo vgs, jobbet med siden nyåret. Kvislabakken skole ønsket seg et sansestimulerende som som innbyr til ro og lærelyst,  og vi håper at Eventyrskogen innfrir🌳🌲🌼🌸🦋🐝🦉📚 

#aglo #aglovgs #kvislabakkenskole #fbie #aglofbie #frisørblomsterinteriørogeksponeringsdesign #interiør #eksponeringsdesign #stjørdalkommune @aglo_fbie @aglovgs
Gratulerer med dagen!🇧🇻🥰Hilsen elever og lærere på Villa Form❤️ Takk for oppdraget, Skatval 17.mai-komité!!

#aglo #aglovgs #aglofbie #17mai #17maikrans #krans #fbie #frisørblomsterinteriørogeksponeringsdesign @aglo_fbie @aglovgs
For ei produktiv, kreativ, bærekraftig og artig uke vi har hatt Villa Form🌞🤩🦸‍♀️. 
@aglo_fbie #aglofbie #aglovgs #bærekraftig #kvislabakkenskole #innovasjon #vikansgartneri
Følg oss