De to AP-politikerne, fra henholdsvis Møre og Romsdal og Nord-Trøndelag, fikk et godt innblikk i alt det som skjer på Aglo. Videregående skole, grunnskole, tre barnehager og barne- og familiesenteret. Et bredt sammensatt tilbud som er unikt i vårt område.

For noen uker siden presenterte Kunnskapsdepartementet en kvalitetsrapport om skolen med tittelen «Skole- kvalitet i videregående opp læring». En rapport som bokstavelig talt endte opp med strykkarakter til Aglo vgs.

– Vi kan med utgangspunkt i den rapporten på en måte slå fast at dette er to mislykkede elever som går på en mislykket skole. Jeg er svært uenig i begge deler. Dette er to jenter som lykkes. Det er flotte elever, og de lykkes fordi de har fått en mulighet til å lykkes, sa Aglo-rektor Thomas Mo.

Kristin følger ikke «rammene» helt da hun tar studiekompetansen over to år. Men hun kunne fortelle at hun trengte det.

– Jeg har fagbrev som servitør, og av ulike årsaker måtte jeg endre retning. Nå er målet mitt å bli lærer. Aglo hadde jeg hørt om via venner som har vært elever på skolen. Jeg visste at jeg ville bli sett og hørt. Jeg visste at jeg ville få en sjanse her på Aglo, sa Kristin henvendt til de to politikerne.

På grunn av de rammene myndighetene har satt for videregående opplæring ville de to jentene neppe fått skoleplass på en offentlig skole.

– Jeg søkte flere skoler, men fikk ja fra Aglo. Mora mi har vært elev her, og hun skrøt av miljøet på skolen. Jeg synes også det er ok å gå sammen med mange voksne elever. Det ville neppe vært like enkelt å starte opp sammen med 16-17-åringer forteller Grethe som har fagutdannelse som frisør før hun nå altså satser i en helt annen retning.

– Nå er jeg motivert, og jeg forbedret karakterene mine kraftig på vg1 i fjor. Nå er det imidlertid helt nye regler og jeg kan ikke lenger forbedre fellesfagkarakterer jeg tok for mange år siden. Det synes jeg er ille, sa Grethe.

Det er Aglo-rektor Thomas Mo enig med henne i, og han signaliserte det tydelig til de to politikerne. Ha bad dem også om å være oppmerksomme på de problemene både elever og skoler kan møte på når den nye fraværsregelen på ti prosent i enkeltfag blir gjeldende fra kommende skoleår.

Ingvild Kjerkol og Else-May Botten bad på sin side Aglo konkretisere hvordan kvalitetsrapporten slår ut for en alternativ skole som Aglo. De hadde stor forståelse for at Aglo har reagert kraftig på det som skjedde rundt offentliggjøringen av rapporten.

– Som stjørdaling kjenner jeg godt til det arbeidet Aglo gjør. Jeg kjenner elever som har gått på Aglo, og som har lyktes med det løpet de startet på Aglo. Dere «server» samfunnet på en meget god måte, sa Ingvild Kjerkol.

Else-May Botten er nordmøring og debuterte på Aglo i dag. Skjønt; ikke helt kanskje. Hun har en bror, Nils Børge Botten, som både har vært Aglo-elev og de siste årene Aglo-ansatt. Forhåpentligvis fikk hun bekreftet det hun allerede ante om skolen vår.

Etter å ha diskutert med ansatte og elever fikk de to AP-politikerne også oppleve en tradisjonell og god Aglo-sammenkomst. Når vi tar langhelg markerer vi det gjerne med samling i salongen. Det er en naturlig del av Aglo-kulturen.