I dag har Vg1 HDP, Vg2 Søm, Vg1 FBIE, Vg2 Frisør, Vg1 SSR og V2 SR vært med på opplegget En verden i rødt, grønt og blått ved Levanger fotomuseum. Med andre ord; tema: FARGEBILDER.
Opplegget er en del av tilbudet til Den kulturelle skolesekken Trøndelag.
Levanger Fotomuseum er en del av museet Stiklestad Nasjonale Kultursenter. Det er faktisk ett av bare to rene fotomuseum i Norge, og museet forvalter blant annet Norges eldste fargefoto fra 1907. Museet satser spesielt på å vise fram det tidlige fargefotografiet.
Det handlet om fargefotografi og fargelære. Elevene ble kjent med fargeforståelse og fototeknikk gjennom praktiske øvelser, utforsking og også egenproduksjon. Perfekt og ikke minst lærerikt for alle som vil lære mer om fotohistorie og det analoge fotografiet.
Opplegget hadde en felles introduksjon for hele elevgruppa. Først gjennomgang av prinsippet for additiv fargeblanding, hvordan lys i de tre basisfargene rød, grønn og blå (RGB) til sammen blir hvitt lys. Ved å blande disse fargene kan vi få til alle de andre.
Elevgruppa vår ble delt i to, og bytter på to stasjoner. Den ene var en verkstedstasjon hvor elevene fikk utforske forskjellene på sort-hvitt-fotografering og farge. Praktisk arbeid hørte selvsagt med.
Stasjon nummer to var et besøk i utstillingen, med fokus bl.a. på fargefotopionèr Harald Renbjør (1889 – 1956). Rommet inneholder også tidlige fotoapparater, en filteranalysator og Harald Renbjørs kjemilaboratorium. Det ble også tid til omvisning og samtale rundt tema og motiver i museets utstilling.
Trivelig å dra på tur litt nordover i fylket vår, og ikke minst nyttig og spennende å lære om noe som omgir oss hele tiden. Nemlig fargebildet!
Eventyrskogen – et samarbeidsprosjekt
«Vi har ei bru mellom to bygg som er trist og grå»
Slik startet e-posten fra fagleder Ingri Støversten ved Kvislabakken skole. En enkel henvendelse – men med et stort potensial. Ønsket var klart: Å gjøre gangbrua mellom skolebyggene til noe mer enn bare en praktisk gjennomgang. Hva med farger, mønstre, kanskje et eventyrtema?
Oppdraget gikk til FBIE-elevene på vg1 ved Aglo videregående skole, og slik beskrev lærerne Siri Fagerbakke og Tone Fiskvik Hammer oppgaven for sine elever: Vi skal skape et miljø som stimulerer sansene, gir ro og vekker lærelyst. Et sted elevene på Kvislabakken skole kan gå gjennom og faktisk oppleve. Et kreativt samarbeid på tvers – mellom elever i barneskole og videregående, og mellom idé og gjennomføring.
17. januar møttes elevene fra Aglo og Kvislabakken for første gang. Et lite rom ble fylt med idémyldring, moodboards, skisser og begeistring. 2.- og 7.-klassingene kom med forslag og innspill – og elevene våre tok dem med tilbake til klasserommet.
Gjennom hele våren har FBIE-elevene jobbet iherdig. De har lært å holde møter med oppdragsgiver, følge budsjett, samarbeide i grupper og utvikle løsninger sammen. De har snekret, sydd, tegnet, malt og ikke minst – skapt. Små kirsebærblomster ble laget i fellesskap med 7. trinn, mens 2. trinn bisto i produksjonen av lodne humler. Resultatet ble et helt nytt rom – fylt av farger, liv og fantasi.
Fredag 23. mai ble prosjektet offisielt åpnet med snorklipping og taler. Etter en demokratisk avstemning blant elevene på Kvislabakken fikk gangbrua sitt nye navn: Eventyrskogen. Navnet ble høytidelig avslørt av elevrådet, før Rune Larsen klippet den røde snora og markerte åpningen.
Det har vært et lærerikt prosjekt med både humper og svinger underveis. Men som elevene selv oppsummerte: «Sammen klarer vi å finne en løsning.»
Vi på Aglo FBIE takker for tilliten – og håper det blir flere eventyr i framtida.
Bilder av Siri Fagerbakke