Aglo-elever møtte politikere

 

De to AP-politikerne, fra henholdsvis Møre og Romsdal og Nord-Trøndelag, fikk et godt innblikk i alt det som skjer på Aglo. Videregående skole, grunnskole, tre barnehager og barne- og familiesenteret. Et bredt sammensatt tilbud som er unikt i vårt område.

For noen uker siden presenterte Kunnskapsdepartementet en kvalitetsrapport om skolen med tittelen «Skole- kvalitet i videregående opp læring». En rapport som bokstavelig talt endte opp med strykkarakter til Aglo vgs.

– Vi kan med utgangspunkt i den rapporten på en måte slå fast at dette er to mislykkede elever som går på en mislykket skole. Jeg er svært uenig i begge deler. Dette er to jenter som lykkes. Det er flotte elever, og de lykkes fordi de har fått en mulighet til å lykkes, sa Aglo-rektor Thomas Mo.

Kristin følger ikke «rammene» helt da hun tar studiekompetansen over to år. Men hun kunne fortelle at hun trengte det.

– Jeg har fagbrev som servitør, og av ulike årsaker måtte jeg endre retning. Nå er målet mitt å bli lærer. Aglo hadde jeg hørt om via venner som har vært elever på skolen. Jeg visste at jeg ville bli sett og hørt. Jeg visste at jeg ville få en sjanse her på Aglo, sa Kristin henvendt til de to politikerne.

På grunn av de rammene myndighetene har satt for videregående opplæring ville de to jentene neppe fått skoleplass på en offentlig skole.

– Jeg søkte flere skoler, men fikk ja fra Aglo. Mora mi har vært elev her, og hun skrøt av miljøet på skolen. Jeg synes også det er ok å gå sammen med mange voksne elever. Det ville neppe vært like enkelt å starte opp sammen med 16-17-åringer forteller Grethe som har fagutdannelse som frisør før hun nå altså satser i en helt annen retning.

– Nå er jeg motivert, og jeg forbedret karakterene mine kraftig på vg1 i fjor. Nå er det imidlertid helt nye regler og jeg kan ikke lenger forbedre fellesfagkarakterer jeg tok for mange år siden. Det synes jeg er ille, sa Grethe.

Det er Aglo-rektor Thomas Mo enig med henne i, og han signaliserte det tydelig til de to politikerne. Ha bad dem også om å være oppmerksomme på de problemene både elever og skoler kan møte på når den nye fraværsregelen på ti prosent i enkeltfag blir gjeldende fra kommende skoleår.

Ingvild Kjerkol og Else-May Botten bad på sin side Aglo konkretisere hvordan kvalitetsrapporten slår ut for en alternativ skole som Aglo. De hadde stor forståelse for at Aglo har reagert kraftig på det som skjedde rundt offentliggjøringen av rapporten.

– Som stjørdaling kjenner jeg godt til det arbeidet Aglo gjør. Jeg kjenner elever som har gått på Aglo, og som har lyktes med det løpet de startet på Aglo. Dere «server» samfunnet på en meget god måte, sa Ingvild Kjerkol.

Else-May Botten er nordmøring og debuterte på Aglo i dag. Skjønt; ikke helt kanskje. Hun har en bror, Nils Børge Botten, som både har vært Aglo-elev og de siste årene Aglo-ansatt. Forhåpentligvis fikk hun bekreftet det hun allerede ante om skolen vår.

Etter å ha diskutert med ansatte og elever fikk de to AP-politikerne også oppleve en tradisjonell og god Aglo-sammenkomst. Når vi tar langhelg markerer vi det gjerne med samling i salongen. Det er en naturlig del av Aglo-kulturen.

Eventyrskogen – et samarbeidsprosjekt

«Vi har ei bru mellom to bygg som er trist og grå»

Slik startet e-posten fra fagleder Ingri Støversten ved Kvislabakken skole. En enkel henvendelse – men med et stort potensial. Ønsket var klart: Å gjøre gangbrua mellom skolebyggene til noe mer enn bare en praktisk gjennomgang. Hva med farger, mønstre, kanskje et eventyrtema?

Oppdraget gikk til FBIE-elevene på vg1 ved Aglo videregående skole, og slik beskrev lærerne Siri Fagerbakke og Tone Fiskvik Hammer oppgaven for sine elever: Vi skal skape et miljø som stimulerer sansene, gir ro og vekker lærelyst. Et sted elevene på Kvislabakken skole kan gå gjennom og faktisk oppleve. Et kreativt samarbeid på tvers – mellom elever i barneskole og videregående, og mellom idé og gjennomføring.

17. januar møttes elevene fra Aglo og Kvislabakken for første gang. Et lite rom ble fylt med idémyldring, moodboards, skisser og begeistring. 2.- og 7.-klassingene kom med forslag og innspill – og elevene våre tok dem med tilbake til klasserommet.

Gjennom hele våren har FBIE-elevene jobbet iherdig. De har lært å holde møter med oppdragsgiver, følge budsjett, samarbeide i grupper og utvikle løsninger sammen. De har snekret, sydd, tegnet, malt og ikke minst – skapt. Små kirsebærblomster ble laget i fellesskap med 7. trinn, mens 2. trinn bisto i produksjonen av lodne humler. Resultatet ble et helt nytt rom – fylt av farger, liv og fantasi.

Fredag 23. mai ble prosjektet offisielt åpnet med snorklipping og taler. Etter en demokratisk avstemning blant elevene på Kvislabakken fikk gangbrua sitt nye navn: Eventyrskogen. Navnet ble høytidelig avslørt av elevrådet, før Rune Larsen klippet den røde snora og markerte åpningen.

Det har vært et lærerikt prosjekt med både humper og svinger underveis. Men som elevene selv oppsummerte: «Sammen klarer vi å finne en løsning.»

Vi på Aglo FBIE takker for tilliten – og håper det blir flere eventyr i framtida.

Bilder av Siri Fagerbakke

Spørsmål?

Hos oss er det alltid noen som kan bistå deg

Følg oss

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

Instagram poster
🌸FBIE-gjengen er kjendiser i bladet! Sjekk ut den flotte artikkelen på bladet.no🌸

 @bladetlokalavis #aglo #aglofbie #aglovgs
#kvislabakkenskole #fbie #frisørblomsterinteriørogeksponeringsdesign #interiør #eksponeringsdesign #stjørdalkommune @aglo_fbie @aglovgs
I dag ble årsutstillingen Kreativ implosjon  åpnet av rektor. 
Det er elever ved Vg1 Håndverk, design og produktutvikling og Vg2 Søm og tekstilhåndverk som stiller ut produktene sine.
Utstillingen vil stå frem til 17. juni
Følg oss
This error message is only visible to WordPress admins
There has been a problem with your Instagram Feed.