Teaterstykket Allis sønn har stått på pensumlista til 3AFA i høst. Først boka til forfatteren Magnhild Haalke (debutroman fra 1935), og torsdag kveld dro klassen sammen med lærerne sine til Trøndelag Teater for å se teaterforestillingen. Det ble en sterk aften.
(Foto hovedbildet: Ole Ekker)
Handlingen i stykket er lagt til et fattig og isolert fiskevær på trøndelagskysten. Den unge Alli har nettopp flyttet ut sammen med ektemannen og sønnen deres. Med en mann som er ute på havet i årevis og med svigerforeldre av det ikke helt enkle slaget, utvikler det seg til en fortvilt tilværelse for både henne og sønnen.
Elling, som i starten av forestillingen er fem år gammel, har en helt spesiell trang til å dikte, tegne, leke, drømme og stille ubegripelige og underlige spørsmål. Vi får oppleve Allis redsel for et samfunn som tviler på hennes evner som mor.
Allis sønn er beretningen om konsekvensene av å tvinge et menneske til å kvele sin egen skaperkraft og frihet. Det er også en historie om omgivelsenes klamme grep på morsrollen og hvordan vi som medmennesker håndterer annerledeshet. 3AFA hadde som sagt lest boka, og de visste godt hva som skulle skje helt på tampen av forestillingen. Avslutningsscenen ble både svært dramatisk og trist.

Fem fantastisk dyktige skuespillere delte på omlag ti ulike roller. Jon Lockert Rohde spilte hovedpersonen Elling. De øvrige skuespillerne var Ingrid Bergstrøm, Emma Caroline Deichmann, Emil Olafssson og Trond-Ove Skrødal.
Trøndelag Teater i koronatiden har vært litt «nede». I går var det kun 200 tilskuere som slapp inn i den flotte teatersalen, og ti prosent av dem kom altså fra Aglo videregående skole.
Norskfaget og norskundervisningen er spennende greier. Denne delen av pensumet vil bli husket av elevene våre. Av lærerne også, forresten…

3AFA på teatertur til Trondheim torsdag kveld.
Eventyrskogen – et samarbeidsprosjekt
«Vi har ei bru mellom to bygg som er trist og grå»
Slik startet e-posten fra fagleder Ingri Støversten ved Kvislabakken skole. En enkel henvendelse – men med et stort potensial. Ønsket var klart: Å gjøre gangbrua mellom skolebyggene til noe mer enn bare en praktisk gjennomgang. Hva med farger, mønstre, kanskje et eventyrtema?
Oppdraget gikk til FBIE-elevene på vg1 ved Aglo videregående skole, og slik beskrev lærerne Siri Fagerbakke og Tone Fiskvik Hammer oppgaven for sine elever: Vi skal skape et miljø som stimulerer sansene, gir ro og vekker lærelyst. Et sted elevene på Kvislabakken skole kan gå gjennom og faktisk oppleve. Et kreativt samarbeid på tvers – mellom elever i barneskole og videregående, og mellom idé og gjennomføring.
17. januar møttes elevene fra Aglo og Kvislabakken for første gang. Et lite rom ble fylt med idémyldring, moodboards, skisser og begeistring. 2.- og 7.-klassingene kom med forslag og innspill – og elevene våre tok dem med tilbake til klasserommet.
Gjennom hele våren har FBIE-elevene jobbet iherdig. De har lært å holde møter med oppdragsgiver, følge budsjett, samarbeide i grupper og utvikle løsninger sammen. De har snekret, sydd, tegnet, malt og ikke minst – skapt. Små kirsebærblomster ble laget i fellesskap med 7. trinn, mens 2. trinn bisto i produksjonen av lodne humler. Resultatet ble et helt nytt rom – fylt av farger, liv og fantasi.
Fredag 23. mai ble prosjektet offisielt åpnet med snorklipping og taler. Etter en demokratisk avstemning blant elevene på Kvislabakken fikk gangbrua sitt nye navn: Eventyrskogen. Navnet ble høytidelig avslørt av elevrådet, før Rune Larsen klippet den røde snora og markerte åpningen.
Det har vært et lærerikt prosjekt med både humper og svinger underveis. Men som elevene selv oppsummerte: «Sammen klarer vi å finne en løsning.»
Vi på Aglo FBIE takker for tilliten – og håper det blir flere eventyr i framtida.
Bilder av Siri Fagerbakke