Maria Fernanda Jimenez er en av hele 65 lærlinger ved NTNU. Hun beskriver læretida som svært inkluderende og som en god introduksjon til videre arbeidsliv. Også for NTNU er lærlingene en veldig viktig del av samfunnsoppdraget.

 

TEKST: RUNE HAUGEN, NTNU og FOTO: ANDRÉ SYLTE, NTNU


Maria er altså lærling ved NTNU (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet). Men før hun kom dit var hun elev på Aglo videregående skole. Hun var Vg2-elev på SSR (Salg, service og reiseliv) i skoleåret 2020-2021.

– Helt fra jeg begynte som lærling ved NTNU har jeg følt meg inkludert. Alle er villige til å hjelpe og forklare, og det er også et miljø som er preget av multikulturalisme og mangfold, sier Maria til NTNUs NYHETSSIDER.

Hun har i halvannet år vært lærling i kontor- og administrasjonsfaget ved Institutt for bygg- og miljøteknikk, og skryter av NTNU som lærebedrift.

– NTNU er et sted der man forstår at alle kommer for å lære noe, enten man er student, ansatt eller lærling, sier hun.

En lærling utdanner seg til et yrke gjennom å få opplæring og praksis ved å jobbe i en bedrift i vanligvis to år. Her har de samme rettigheter og plikter som en ordinær ansatt. Utdanningen avsluttes med en prøve for å få fagbrev eller svennebrev.

Bedriften må være en såkalt lærebedrift godkjent av fylkeskommunen, og Opplæringskontoret NTNU er en av disse lærebedriftene. For øyeblikket er det rundt 65 lærlinger som har arbeidsdagen sin ved NTNU.

Mange av elevene på Aglo vgs. er i disse dager på jakt etter en lærlingeplass neste skoleår. Mulighetene er som en ser mange, og mulighetene er spennende.

– NTNU er et sted der man forstår at alle kommer for å lære noe, enten man er student, ansatt eller lærling, sier hun.

NTNU i Trondheim. Her må det jammen være spennende å bli lærling. FOTO: tsj

Maria er 35 år gammel og opprinnelig fra Colombia. Hun har flere års erfaring fra å jobbe på kontor fra hjemlandet sitt.

– Starten av lærlingetiden opplevdes som et kulturelt sjokk! Jeg hadde med meg mange vaner og forventninger fra det colombianske arbeidslivet som ikke nødvendigvis bare var positive.

– Jeg har blitt tett fulgt opp og veiledet gjennom hele prosessen. Lederen min er opptatt av utdanningsløpet, men også hvordan jeg har det personlig – både privat og på jobb. Også Opplæringskontoret gir meg støtte, og jeg har et inntrykk av de alltid er åpne for oss, sier Maria

Når Maria er ferdig som lærling håper hun å kunne fortsette ved Nadheim, der hun i dag jobber deltid. Dette er en organisasjon som er underlagt Kirkens Bymisjon og som tilbyr hjelp til mennesker som selger eller tilbyr seksuelle tjenester. På sikt håper hun å kunne få stilling som juridisk konsulent der.

– Det viktigste jeg tar med meg videre er at læretiden har introdusert meg for arbeidsverden. Jeg har fått god trening i å mestre ulike situasjoner som oppstår, hvordan løse et problem, hvordan forholde seg til kolleger og hva gjør jeg når jeg får nye oppgaver. Jeg er sikker på at jeg har lært mye i løpet av disse to årene som vil hjelpe meg i mine fremtidige jobber, sier Maria.

Lærlingene er viktige for NTNU

– Lærlinger er en viktig del av samfunnsansvaret vårt. Norge har et stort behov for fagarbeidere, og NTNU skal bidra til å utdanne dem. Kunnskapssamfunnet trenger både mestere og mastere, sier rektor Anne Borg ved NTNU.

Siden 2015 har NTNU gått fra 30 til 65 lærlinger i 20 ulike lærefag. Med unntak av Vitenskapsmuseet har alle fakultetene lærlinger, og de befinner seg både i Gjøvik, Ålesund og Trondheim.

Les mer om det å være lærling ved NTNU her.