Klar – ferdig – LES OG FORSTÅ!

TEKST OG FOTO: tsj

– Utgangspunktet mitt når jeg lager eksamen er at elevene mine skal gjøre det best mulig. Vi som er lærere vil elevenes beste også når det er snakk om eksamen, sier Lillian Solstad.

Noen Aglo-elever skal opp i skriftlig eksamen, noen må til pers i muntlig mens noen heldige sjeler slipper elegant unna eksamen. Mai og juni er med andre ord eksamensspenning for alle penga!
For Aglo-lærerne begynner eksamensplanlegginga i realiteten tidlig på høsten. Hva skal vi legge vekt på, hvilke emner skal vi jobbe litt ekstra med osv.

– Det hender at jeg sier til elevene at nettopp dette er godt eksamensstoff. Det er uttalelser jeg håper elevene merker seg. Jeg tenker alltid oppgaver underveis i skoleåret, sier Lillian.

Lillian Solstad underviser på formgivingsfag, og i teorifagene historie og samfunnsfag. Det betyr at hun i disse dager er i ferd med å finpusse eksamensoppgavene. Om hun får bruk for dem vet hun faktisk ikke.

– Muntligoppgavene i historie og samfunnsfag må lages uansett om jeg får opp en elevgruppe eller ikke, sier hun.

– Hva legger du vekt på når du lager oppgavene?

– Oppgavene skal være åpne. De skal ikke være for vanskelige, men alt handler jo om måloppnåelse. Elevene skal få oppgaver hvor de må drøfte og diskutere. Hva, hvem og når kan være utgangspunktet for en besvarelse i muntlig, men jeg legger mest vekt på hvorfor og hvorfor ting ikke skjer. Det handler om å se sammenhenger. «Reproduksjon» er ikke så interessant for sensor og eksaminator, sier hun.

– Før «moroa» bryter løs; har du noen tips til Aglo-elever som kommer opp til eksamen?

– Akkurat nå er det muntligeksamen jeg tenker mest på. Ikke vent med lesinga til den dagen du får vite hva du eventuelt kommer opp i. Hvis du kommer opp; sørg for at du får gode arbeidsøkter de siste par dagene før eksamen.

– Er det lurt å bruke tavle og Powerpoint?

– Det kan det være. Men ikke gjør deg avhengig av for eksempel Powerpoint. Ikke skriv ned alt du skal si. Powerpointen eller tavla skal være en støttespiller som skal gjøre presentasjonen din enda bedre, sier Lillian.

I flere muntligfag får eleven vite oppgaveteksten 48 timer på forhånd. Det er med andre ord mulig å gjøre en kjempejobb i forkant av eksamen.

– Snakk med folk. Les og finn fram gamle notater. Du kan snakke med fagfolk og lærere du kjenner. Men sørg for at du forstår det du legger fram, sier Lillian.

Og; lykke til sier nå vi foran den siste innspurten.

Eventyrskogen – et samarbeidsprosjekt

«Vi har ei bru mellom to bygg som er trist og grå»

Slik startet e-posten fra fagleder Ingri Støversten ved Kvislabakken skole. En enkel henvendelse – men med et stort potensial. Ønsket var klart: Å gjøre gangbrua mellom skolebyggene til noe mer enn bare en praktisk gjennomgang. Hva med farger, mønstre, kanskje et eventyrtema?

Oppdraget gikk til FBIE-elevene på vg1 ved Aglo videregående skole, og slik beskrev lærerne Siri Fagerbakke og Tone Fiskvik Hammer oppgaven for sine elever: Vi skal skape et miljø som stimulerer sansene, gir ro og vekker lærelyst. Et sted elevene på Kvislabakken skole kan gå gjennom og faktisk oppleve. Et kreativt samarbeid på tvers – mellom elever i barneskole og videregående, og mellom idé og gjennomføring.

17. januar møttes elevene fra Aglo og Kvislabakken for første gang. Et lite rom ble fylt med idémyldring, moodboards, skisser og begeistring. 2.- og 7.-klassingene kom med forslag og innspill – og elevene våre tok dem med tilbake til klasserommet.

Gjennom hele våren har FBIE-elevene jobbet iherdig. De har lært å holde møter med oppdragsgiver, følge budsjett, samarbeide i grupper og utvikle løsninger sammen. De har snekret, sydd, tegnet, malt og ikke minst – skapt. Små kirsebærblomster ble laget i fellesskap med 7. trinn, mens 2. trinn bisto i produksjonen av lodne humler. Resultatet ble et helt nytt rom – fylt av farger, liv og fantasi.

Fredag 23. mai ble prosjektet offisielt åpnet med snorklipping og taler. Etter en demokratisk avstemning blant elevene på Kvislabakken fikk gangbrua sitt nye navn: Eventyrskogen. Navnet ble høytidelig avslørt av elevrådet, før Rune Larsen klippet den røde snora og markerte åpningen.

Det har vært et lærerikt prosjekt med både humper og svinger underveis. Men som elevene selv oppsummerte: «Sammen klarer vi å finne en løsning.»

Vi på Aglo FBIE takker for tilliten – og håper det blir flere eventyr i framtida.

Bilder av Siri Fagerbakke

Spørsmål?

Hos oss er det alltid noen som kan bistå deg

Følg oss

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

Instagram poster
🌸FBIE-gjengen er kjendiser i bladet! Sjekk ut den flotte artikkelen på bladet.no🌸

 @bladetlokalavis #aglo #aglofbie #aglovgs
#kvislabakkenskole #fbie #frisørblomsterinteriørogeksponeringsdesign #interiør #eksponeringsdesign #stjørdalkommune @aglo_fbie @aglovgs
I dag ble årsutstillingen Kreativ implosjon  åpnet av rektor. 
Det er elever ved Vg1 Håndverk, design og produktutvikling og Vg2 Søm og tekstilhåndverk som stiller ut produktene sine.
Utstillingen vil stå frem til 17. juni
Følg oss
This error message is only visible to WordPress admins
There has been a problem with your Instagram Feed.