Onsdag er det alvor. Eksamen med andre ord. Først ute er en gruppe elever fra 3AFA som skal opp i engelsk skriftlig.
Eksamen i morgen; forberedelsesdag med engelsklæreren i dag. Ingenting, absolutt ingenting, vil bli overlatt til tilfeldighetene.
I dag fikk elevgruppen utdelt et teksthefte som morgendagens eksamen vil ta utgangspunkt i. Dermed vet elevene alt nå at UTDANNING vil bli et sentralt tema på eksamensdagen.
Engelsklærer Bente Hjortshøj har tatt plass i sirkelen sin. Elevene spør; Bente, som skal være tilgjengelig for elevene på forberedelsesdagen, svarer så godt hun kan.
– Det handler om utdanningsrollen i engelsktalende land. For noen kan videre studier være aktuelt, mens andre grupper tar sikte på en yrkesutdanning. Vi tror at oppgaven i morgen kan handle om dette, forteller hun.
Elevene er ved godt mot, selv om de innrømmer at de både er spente og ikke så lite nervøse foran eksamensdagen. Rett før klokka ni onsdag morgen legges selve oppgaven på bordet foran dem. Da vil de neste timene kun handle om engelsk…., samt ei kakskiv eller tre. Litt kaffe kanskje.
– Litt vanskelig dette her, fastslår Christina. En av de som ble trukket ut til engelskeksamen.
– Utfordrende, men svært så spennende, er lærerens dom så langt.
Da vi stakk innom var det forresten kakeservering i sirkelen. Læreren har bursdag (litt mer enn 50 år, tror vi…) og det markeres selvsagt med kake(r).
Og vi sier LYKKE TIL.
Neste onsdag skal en annen gruppe fra 3AFA opp i matematikk, og i et tilstøtende klasserom satt i formiddag et halvt dusin matteelever og trimma formen med eksamensoppgaver. Geogebra, potenser og sannsynlighet ble repetert i det vide og brede. Neste torsdag skal en annen gruppe opp i sidemål, mens alle vg3-elevene skal opp i hovedmål neste fredag. Tøff uke i vente for disse elevene med andre ord.
Eventyrskogen – et samarbeidsprosjekt
«Vi har ei bru mellom to bygg som er trist og grå»
Slik startet e-posten fra fagleder Ingri Støversten ved Kvislabakken skole. En enkel henvendelse – men med et stort potensial. Ønsket var klart: Å gjøre gangbrua mellom skolebyggene til noe mer enn bare en praktisk gjennomgang. Hva med farger, mønstre, kanskje et eventyrtema?
Oppdraget gikk til FBIE-elevene på vg1 ved Aglo videregående skole, og slik beskrev lærerne Siri Fagerbakke og Tone Fiskvik Hammer oppgaven for sine elever: Vi skal skape et miljø som stimulerer sansene, gir ro og vekker lærelyst. Et sted elevene på Kvislabakken skole kan gå gjennom og faktisk oppleve. Et kreativt samarbeid på tvers – mellom elever i barneskole og videregående, og mellom idé og gjennomføring.
17. januar møttes elevene fra Aglo og Kvislabakken for første gang. Et lite rom ble fylt med idémyldring, moodboards, skisser og begeistring. 2.- og 7.-klassingene kom med forslag og innspill – og elevene våre tok dem med tilbake til klasserommet.
Gjennom hele våren har FBIE-elevene jobbet iherdig. De har lært å holde møter med oppdragsgiver, følge budsjett, samarbeide i grupper og utvikle løsninger sammen. De har snekret, sydd, tegnet, malt og ikke minst – skapt. Små kirsebærblomster ble laget i fellesskap med 7. trinn, mens 2. trinn bisto i produksjonen av lodne humler. Resultatet ble et helt nytt rom – fylt av farger, liv og fantasi.
Fredag 23. mai ble prosjektet offisielt åpnet med snorklipping og taler. Etter en demokratisk avstemning blant elevene på Kvislabakken fikk gangbrua sitt nye navn: Eventyrskogen. Navnet ble høytidelig avslørt av elevrådet, før Rune Larsen klippet den røde snora og markerte åpningen.
Det har vært et lærerikt prosjekt med både humper og svinger underveis. Men som elevene selv oppsummerte: «Sammen klarer vi å finne en løsning.»
Vi på Aglo FBIE takker for tilliten – og håper det blir flere eventyr i framtida.
Bilder av Siri Fagerbakke