– Mye var veldig bra, noe var sånn passe og noe var ikke så veldig bra, oppsummerte HO-lærer Anne-Lise Sundbø og de to elevene, Ida Hoås og Sadijo Omar.
Sammen med 1HOA var de tre midt oppe i en sjekkerunde på HELE Aglo. Tema: «Hvor godt er bygningsmassene tilpasset rullestolbrukere og svaksynte/blinde».
– Vi har i alle fall funnet ut at 2. etasje i «Låven» og 2. etasje i undervisningsbygget og verkstedet har svakheter. Det kan handle om trapper, trange dører, høye dørstokker og små toaletter, sier Anne Lise, Ida og Sadijo til aglo.no. Den nye heisen opp til «Låvens» andre etasje fikk derimot skryt.
aglo.no møtte klassen rett utafor sitt eget kontor. De skulle inn på kopirommet. Som bildet viser var klaringen på begge sider av rullestolen relativ minimal og dørstokken var bortimot umulig å forsere på egen hånd. Litt lenger borti korridoren slet «rullestolbrukeren» fælt med å manøvrere seg ut og inn av toalettet som er beregnet på funksjonshemmede.

Slike dørstokker er vanskelige å forsere for rullestolbrukere.
Verkstedbygg og det gamle undervisningsbygget fungerer ok i første etasje, mens tilgangen opp til 2. etasje er så som så. En enkel trappeheis i undervisningsbygget fungerer dog tilfredsstillende.
– Men så har vi det nye idrettsbygget, da. Det er rett og slett BRA. Heis er på plass, det er lett å forflytte seg og toaletter og garderober fungerer veldig godt, sier Anne Lise, Ida og Sadijo. Skryt med andre ord. Eneste lille minuset var at det i dag er særdeles krunglete for en rullestolbruker å komme seg inn i bygget. Pukk og grus foran inngangen holder ikke…., men blir retta opp med det første.
Like etterpå dukker en ny HO-klasse opp utafor kontoret mitt. Denne gjengen hadde med seg et par «svaksynte» elever. Konklusjonen var ok, men korridorer og trapper innbyr ikke alltid til å gå alene.

De sjekka hvordan det er å være funksjonshemmed på Aglo. F.v. Ida Hoås, Anne-Lise Sundbø og Sadijo Omar
Eventyrskogen – et samarbeidsprosjekt
«Vi har ei bru mellom to bygg som er trist og grå»
Slik startet e-posten fra fagleder Ingri Støversten ved Kvislabakken skole. En enkel henvendelse – men med et stort potensial. Ønsket var klart: Å gjøre gangbrua mellom skolebyggene til noe mer enn bare en praktisk gjennomgang. Hva med farger, mønstre, kanskje et eventyrtema?
Oppdraget gikk til FBIE-elevene på vg1 ved Aglo videregående skole, og slik beskrev lærerne Siri Fagerbakke og Tone Fiskvik Hammer oppgaven for sine elever: Vi skal skape et miljø som stimulerer sansene, gir ro og vekker lærelyst. Et sted elevene på Kvislabakken skole kan gå gjennom og faktisk oppleve. Et kreativt samarbeid på tvers – mellom elever i barneskole og videregående, og mellom idé og gjennomføring.
17. januar møttes elevene fra Aglo og Kvislabakken for første gang. Et lite rom ble fylt med idémyldring, moodboards, skisser og begeistring. 2.- og 7.-klassingene kom med forslag og innspill – og elevene våre tok dem med tilbake til klasserommet.
Gjennom hele våren har FBIE-elevene jobbet iherdig. De har lært å holde møter med oppdragsgiver, følge budsjett, samarbeide i grupper og utvikle løsninger sammen. De har snekret, sydd, tegnet, malt og ikke minst – skapt. Små kirsebærblomster ble laget i fellesskap med 7. trinn, mens 2. trinn bisto i produksjonen av lodne humler. Resultatet ble et helt nytt rom – fylt av farger, liv og fantasi.
Fredag 23. mai ble prosjektet offisielt åpnet med snorklipping og taler. Etter en demokratisk avstemning blant elevene på Kvislabakken fikk gangbrua sitt nye navn: Eventyrskogen. Navnet ble høytidelig avslørt av elevrådet, før Rune Larsen klippet den røde snora og markerte åpningen.
Det har vært et lærerikt prosjekt med både humper og svinger underveis. Men som elevene selv oppsummerte: «Sammen klarer vi å finne en løsning.»
Vi på Aglo FBIE takker for tilliten – og håper det blir flere eventyr i framtida.
Bilder av Siri Fagerbakke