Afrika er det nye store markedet for alkoholindustrien. Og de gjør alt for å få fotfeste. På FN-dagen 24. oktober setter Blå Kors i samarbeid med Blå Kors Midt og Nord og Aglo videregående skole fokus på situasjonen i Afrika. Sted: Misjonskirka i Stjørdal.

 

Aglo (elever og ansatte) deltar på første del av dagen. Foreleserne snakker engelsk, men forelesningene vil bli oversatt til norsk. Rent faglig vil seminaret være midt i blinken for sentrale skolefag som engelsk og samfunnsfag.

 

Programsjef for Internasjonalt arbeid i Blå Kors Norge, Eva Frydenborg, er ansvarlig for programmet som vil bli todelt. Første del av dagen (09.00 – 11.30) retter seg mot elever og lærere på Aglo, mens andre del (12.00- 15.00) retter seg mot fagfolk innenfor russektoren. Med seg får Frydenborg noen av verdens fremste eksperter på den multinasjonale alkoholindustriens frammarsj i utviklingsland.

 

alt-I Europa er alkoholmarkedet mer eller mindre «mettet». Alkoholindustiren ser imidlertid et stort vekstpotensiale i Afrika. De har en ung befolkning med mange barn og unge som betraktes som framtidige konsumenter.

 

– I tillegg er det mange land som har lite lovregulering når det gjelder alkohol, for eksempel markedsføring, åpningstider og aldersgrenser. Mange afrikanske land gjør mye for å tiltrekke seg storindustri ved å gi skatteletter og andre goder som er fordelaktige for industrien, forteller Eva Frydenborg.

 

Eva Frydenborg kan fortelle at alkoholindustrien benytter seg av metoder som de vil være sjanseløse på å gjennomføre i for eksempel europeiske land. Det er blant annet dokumentert at alkoholindustrien har ferdigprodusert forslag til ny alkohollovgivning i hele seks afrikanske land. I Leshoto er det allerede vedtatt, mens andre stater er i ferd med å revidere sin lovgivning. Industrien bruker store summer for å påvirke afrikanske politikere slik at det ikke innføres nye lover som gjør vilkårene mindre fordelaktige for alkoholindustrien.

 

Blå Kors som er aktive i Afrika karakteriserer denne situasjonen som svært urovekkende.

 

– Hvilke konkrete konsekvenser kan dette få for det afrikanske folket?

 

Alkoholkonsumet øker nå raskt i mange afrikanske land, med alle de konsekvenser det får for både folkehelse, vold, trafikk og barn som må vokse opp i alkoholiserte hjem. Dette er ekstra store byrder for nasjonalbudsjetter som allerede er ekstremt presset i forhold til å gi befolkningen basistjenster som grunnskole og sykehus, sier Eva Frydenborg.

 

Spørsmål og påmelding kan sendes til eva.frydenborg@blakors.no

 

Her er seminarprogrammet:

 

09.00-11.30 – For elever og ansatte Aglo vgs.

 

12.00-15.00 – Andre interesserte

 

alt« Corporate Power as a Public Health Priority»
v/ Gerard Hastings, University of Stirling, Storbritannia

Professor Gerard Hastings er direktør ved Institute for Social Marketing på University of Stirling. Hastings har arbeidet mye med markedsføring for tobakk, alkohol og næringsmidler i et folkehelseperspektiv. Han er rådgiver for WHO og har blant annet vært ekspertvitne i en rettsak mot tobakksindustrien.

 

 

altAlcohol Marketing in Africa
v/ Wim van Dalen, The Dutch Institute for Alcohol Policy, Nederland

Wim van Dalen er ansvarlig for den WHO-initierte studien Monitoring Alcohol Marketing in Africa – MAMPA Project. MAMPA har kartlagt alkoholindustriens markedsføring i sju afrikanske land. De har også sett denne aktiviteten opp mot de selvpålagte reguleringene av alkoholmarkedsføring som industrien hevder å følge.

 
The Impact of the Alcohol Industry in Namibian Society
v/ Lovemore Mughandira og Selima Henoka, Blue Cross Namibia

Mughandria er jurist og styremedlem i Blue Cross Namibia, mens Henoka arbeider som rådgiver for ungdom i samme organisasjon. Namibia er et land hvor alkoholindustrien satser sterkt og hvor markedet vokser. Blue Cross Namibia er involvert i både forebygging og behandling av alkoholmisbruk og har dessuten vært involvert i MAMPA-prosjektet for å kartlegge mengde, hyppighet og innhold i alkoholmarkedsføringen.