Møtte kronprinsen – igjen!

 

FOTO: LARS SØRNES (Stjørdalens Blad)

Onsdag var Thomas sammen med 16 andre Aglo-ansatte på Blå Kors-konferansen i Sandefjord. Der var også kronprinsen.

Klikk her og se/hør NRKs intervju med Thomas Mo (spol fram til 5.20 minutter ut i sendingen)

Torsdag var Thomas på skolelederkonferansen «Ledelse og kvalitet i skolen» på Rica Hell Hotel i Stjørdal. Gjett hvem som også la turen innom?

Jo, kronprins Haakon.

Fredag skal Thomas Mo på Aglo igjen…

På Rica Hell Hotel fikk Aglo-rektoren som en av noen få utvalgte sitte på samme bord som kronprinsen.

– Det var veldig gjevt å få sitte ved samme bord. Jeg ble fort trygg med ham, og jeg glemte fort at det var kronprinsen jeg satt og snakket med, sier Thomas Mo til bladet.no.

På Blå Kors-konferansen samtalte kronprinsen om temaet menneskeverdighet. I går hadde han fokus på «den verdibaserte skolen».

– Det gjør godt å ha en kronprins som ønsker å lytte. Han var oppriktig engasjert, og det var artig å høre hvor opptatt han er av hvordan skolen fungerer. Han har meninger og kompetanse om ledelse som han spilte inn til oss på bordet, sier Thomas Mo til bladet.no.

– Fokuset var på verdighet. Det handler om å bli respektert som enkeltmenneske. Det er en menneskerett å ta egne valg. Der synes jeg Kronprins Haakon er et bra forbilde, legger han til.

Les mer på bladet.no

 

Eventyrskogen – et samarbeidsprosjekt

«Vi har ei bru mellom to bygg som er trist og grå»

Slik startet e-posten fra fagleder Ingri Støversten ved Kvislabakken skole. En enkel henvendelse – men med et stort potensial. Ønsket var klart: Å gjøre gangbrua mellom skolebyggene til noe mer enn bare en praktisk gjennomgang. Hva med farger, mønstre, kanskje et eventyrtema?

Oppdraget gikk til FBIE-elevene på vg1 ved Aglo videregående skole, og slik beskrev lærerne Siri Fagerbakke og Tone Fiskvik Hammer oppgaven for sine elever: Vi skal skape et miljø som stimulerer sansene, gir ro og vekker lærelyst. Et sted elevene på Kvislabakken skole kan gå gjennom og faktisk oppleve. Et kreativt samarbeid på tvers – mellom elever i barneskole og videregående, og mellom idé og gjennomføring.

17. januar møttes elevene fra Aglo og Kvislabakken for første gang. Et lite rom ble fylt med idémyldring, moodboards, skisser og begeistring. 2.- og 7.-klassingene kom med forslag og innspill – og elevene våre tok dem med tilbake til klasserommet.

Gjennom hele våren har FBIE-elevene jobbet iherdig. De har lært å holde møter med oppdragsgiver, følge budsjett, samarbeide i grupper og utvikle løsninger sammen. De har snekret, sydd, tegnet, malt og ikke minst – skapt. Små kirsebærblomster ble laget i fellesskap med 7. trinn, mens 2. trinn bisto i produksjonen av lodne humler. Resultatet ble et helt nytt rom – fylt av farger, liv og fantasi.

Fredag 23. mai ble prosjektet offisielt åpnet med snorklipping og taler. Etter en demokratisk avstemning blant elevene på Kvislabakken fikk gangbrua sitt nye navn: Eventyrskogen. Navnet ble høytidelig avslørt av elevrådet, før Rune Larsen klippet den røde snora og markerte åpningen.

Det har vært et lærerikt prosjekt med både humper og svinger underveis. Men som elevene selv oppsummerte: «Sammen klarer vi å finne en løsning.»

Vi på Aglo FBIE takker for tilliten – og håper det blir flere eventyr i framtida.

Bilder av Siri Fagerbakke

Spørsmål?

Hos oss er det alltid noen som kan bistå deg

Følg oss

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

Instagram poster
🌸FBIE-gjengen er kjendiser i bladet! Sjekk ut den flotte artikkelen på bladet.no🌸

 @bladetlokalavis #aglo #aglofbie #aglovgs
#kvislabakkenskole #fbie #frisørblomsterinteriørogeksponeringsdesign #interiør #eksponeringsdesign #stjørdalkommune @aglo_fbie @aglovgs
I dag ble årsutstillingen Kreativ implosjon  åpnet av rektor. 
Det er elever ved Vg1 Håndverk, design og produktutvikling og Vg2 Søm og tekstilhåndverk som stiller ut produktene sine.
Utstillingen vil stå frem til 17. juni
Følg oss
This error message is only visible to WordPress admins
There has been a problem with your Instagram Feed.