Skoleårets kanskje viktigste tema: BÆREKRAFT. Denne uka – og kanskje enda lengre – er dette fokus på skolen vår. Det skal vises at vi er en skole med elever og lærere som bryr seg!
Først en aldri så liten definisjon. Alle har hørt om bærekraft, men langt fra like mange vet hva det egentlig innebærer. Vi prøver oss på denne definisjonen:
«Bærekraft handler om å leve på en måte som gjør at vi får det vi trenger, uten å ødelegge for at fremtidige generasjoner skal få dekket sine behov. Tre områder må ivaretas for at noe skal være bærekraftig: miljø, økonomi og sosiale forhold.»
Klima tenker mange på. Fattigdom, krig og utdanning tenker andre. Og hva med FN’s 17 bærekraftsmål? 17 mål som egentlig handler om alt dette (se illustrasjon over).
Vi starter uka vår der det egentlig begynte. Begrepet bærekraftig utvikling ble først brukt i FN-rapporten Vår felles framtid i 1987. En rapport som ble lagt fram av den tidligere statsministeren vår, Gro Harlem Brundtland.
Mandag 3. mai får vi nemlig besøk av FNs regionleder Tor Arne Alseth. Han besøker oss på Aglo for n’te gang. Alle klassene våre skal få møte Tor Arne løpet av formiddagen. Hva han kommer til å snakke om er vi ikke helt sikre på, men at mye kommer til å handle om FN’s mange målsettinger er vi temmelig sikre på. Det handler om framtida til hele kloden.
12. mai får vi besøk av Morten Harper. Et samfunnsengasjert menneske som skal ta utgangspunkt i temaet «Demokrati og medborgerskap». Uten dette på plass er det vanskelig å nå de andre målene.
Bærekraftuka hos oss blir imidlertid mye mer enn foredrag. Vi lar samfunnsfagslærer Kari Dahlen Aspenes forklare.
– Det blir ei uka der alle fag, lærere og elever fokuserer på bærekraft i en eller flere av timene. Det kommer til å skje mye rundt om på avdelingene. Strandrydding, avfallshåndtering, materialvalg i kunstarbeid, klesbyttedag, fokus på matlaging med matrester osv. Alle skal bidra, sier Kari.
I norskfaget kan det bli lest tekster som handler om bærekraft. Matematikklærerne kan jo sjekke OM vi er i ferd med å nå noen av målene. Har det blitt færre fattige? Tall og statistikk med andre ord. I naturfag er klimaet vårt et flott utgangspunkt for både samtale og refleksjon.
Med andre ord: Spennende å være på Aglo!