Joramo har vært ansatt på Aglo vgs. i snart 21 år. Disse årene har vist henne at det er det er behov for skoler med en litt annen profil enn de offentlige skolene. I løpet av høsten 2011 skal Gørild Joramo levere en mastergrad på NTNU hvor problemstillingen er, «Hvordan opplever skolelederne i Blå Kors-skolene mulighetene til å utvikle skolens læringsmiljø».
Sammen med Øvrebø vgs. (Vennesla), Seiersborg vgs. (Fredrikstad), Hop vgs. (Askøy) utgjør Aglo vgs. de fire Blå Kors-skolene. Fire skoler som i dag har om lag 350 elever. Gørild Joramo har nettopp besøkt Seiersborg vgs. og Øvrebø vgs. og vil også dra til Askøy for å snakke med ledelsen på Hop vgs. Det er for øvrig første gang noen har satt et slikt fokus på skolevirksomheten til Blå Kors.
– Men hva er det som skiller en Blå Kors-skole fra en vanlig offentlig skole?
– Først og fremst er våre skoler mindre. Vi har en felles holdning hvor vi legger vekt på å skape trivsel og trygghet. Det er faktorer som etter vår mening må være på plass før læring kan skje. Det er også viktig å poengtere at Blå Kors-skolene har et felles verdi- og menneskesyn, sier Gørild Joramo.
Ass.rektoren på Aglo ser ingen spesielle motsetninger mellom faglig læring og det å fokusere såpass sterkt på trygghet og trivsel.
– En resultatorientert skole gir ikke nødvendigvis gode faglige resultater. Blir karakterene det viktigste, risikerer vi at elevene ikke våger å spørre i frykt for å avsløre svakhet. Det sterke samarbeidet mellom lærer og elev skaper etter vår mening det beste utgangspunktet for god læring, sier hun.
Privatskolene blir ofte beskyld for å «skumme fløten» av elevmassen. Gørild Joramo mener de fire Blå Kors-skolene har et helt annet utgangspunkt når de leter etter nye elever.
– Vi ønsker oss først og fremst de elevene som trenger en ny mulighet. Vi vil rett og slett ikke være en skole for eliten, sier hun.
Men likevel kan de fire skolene vise til gode resultater. Joramo kan vise til at elevene på Aglo vgs. faglig kommer like godt eller bedre ut enn de øvrige skolene i Nord-Trøndelag og på landsbasis. Resultater fra sentralgitte eksamener bygger opp om dette inntrykket.
tsj