TEKST: ODD ANDERS WITH og FOTO: THOMAS MO
– Dere har tydeligvis stor arbeidskapasitet og stor kompetanse, sa Elverum, som både fikk og gav utfordringer. Aglo familiesenter er en av de konkrete utfordringene ordføreren ville ta med seg.
Aglo-gjestene fikk en oppdatering av virksomhetene som i dag teller 135 ansatte, og nylig også utvidet elevtallet til like over 200. Utdanningsdirektoratet har gitt godkjennelse for 250. Det gjorde inntrykk da elevrådsleder Helene Hølaas kunne fortelle hvilket løft hun hadde fått etter at hun kom ”hjem til Aglo”.
Aglo er i dag den største i Stjørdal kommune på barnehagedrift med sine 120 barn fordelt på tre avdelinger/steder. Det ble gitt innføring i Aglo-pedagogikken i forbindelse med kommunens alternative grunnskoletilbud som er lagt til Aglo. Etter å ha hørt om stor søkning til Aglo vgs og uttalelser om at Aglo ikke ønsker å bli for stor, sa Elverum følgende:
– Det bekymrer meg at dere ikke vil bli store når dere har så mye å bidra med. Han utfordret oss blant annet til å bidra med enda flere barnehageplasser.

Johan Arnt Elverum ønsker seg flere barnehageplasser på Aglo.
Men ordføreren fikk også konkrete utfordringer fra Aglo. Han fikk vite at Stjørdal kommune, i motsetning til kommuner i andre deler av landet ikke ser ut til å gjøre seg nytte av tilbudet på Aglo Familiesenter.
– Det overrasker og forbauser meg. Dette skal jeg ta med meg. Behovet er jo helt klart til stede, understreker Elverum.
Møtet med den etter hvert store Aglo-familien varte i nærmere tre timer. Foruten å få en grundig innføring i Aglo-tenkningen fikk han også se flere av virksomhetene våre på nært hold.
– Her er det tydeligvis lett å trives, konkluderte ordfører Johan Arnt Elverum, da omvisningen og møtet med de unge var overstått.
Eventyrskogen – et samarbeidsprosjekt
«Vi har ei bru mellom to bygg som er trist og grå»
Slik startet e-posten fra fagleder Ingri Støversten ved Kvislabakken skole. En enkel henvendelse – men med et stort potensial. Ønsket var klart: Å gjøre gangbrua mellom skolebyggene til noe mer enn bare en praktisk gjennomgang. Hva med farger, mønstre, kanskje et eventyrtema?
Oppdraget gikk til FBIE-elevene på vg1 ved Aglo videregående skole, og slik beskrev lærerne Siri Fagerbakke og Tone Fiskvik Hammer oppgaven for sine elever: Vi skal skape et miljø som stimulerer sansene, gir ro og vekker lærelyst. Et sted elevene på Kvislabakken skole kan gå gjennom og faktisk oppleve. Et kreativt samarbeid på tvers – mellom elever i barneskole og videregående, og mellom idé og gjennomføring.
17. januar møttes elevene fra Aglo og Kvislabakken for første gang. Et lite rom ble fylt med idémyldring, moodboards, skisser og begeistring. 2.- og 7.-klassingene kom med forslag og innspill – og elevene våre tok dem med tilbake til klasserommet.
Gjennom hele våren har FBIE-elevene jobbet iherdig. De har lært å holde møter med oppdragsgiver, følge budsjett, samarbeide i grupper og utvikle løsninger sammen. De har snekret, sydd, tegnet, malt og ikke minst – skapt. Små kirsebærblomster ble laget i fellesskap med 7. trinn, mens 2. trinn bisto i produksjonen av lodne humler. Resultatet ble et helt nytt rom – fylt av farger, liv og fantasi.
Fredag 23. mai ble prosjektet offisielt åpnet med snorklipping og taler. Etter en demokratisk avstemning blant elevene på Kvislabakken fikk gangbrua sitt nye navn: Eventyrskogen. Navnet ble høytidelig avslørt av elevrådet, før Rune Larsen klippet den røde snora og markerte åpningen.
Det har vært et lærerikt prosjekt med både humper og svinger underveis. Men som elevene selv oppsummerte: «Sammen klarer vi å finne en løsning.»
Vi på Aglo FBIE takker for tilliten – og håper det blir flere eventyr i framtida.
Bilder av Siri Fagerbakke