tekst og foto: tsj
 
AGLO OPPLÆRINGSSENTER er dermed en av de desidert største lærlingebedriftene i Nord-Trøndelag. I Stjørdal er det trolig bare kommunen som har flere lærlingeplasser.
 
– Målet vårt med å etablere så mange lærlingeplasser er å hjelpe flest mulig elever i mål. Altfor mange elever fullfører ikke skolegangen sin, mange på grunn av at de ikke greier å skaffe seg lærlingeplass. Å skape lærlingeplasser er en prioritert oppgave i skolen i dag, og vi ser på dette som en god Aglo-oppgave, forteller Aglo-rektor Thomas Mo.
 
PÅ AGLO ER DET TI LÆRLINGER fordelt på flere avdelinger. Familiesenteret har en, barnehagen tre og skolen har fem plasser. Elsa Fjerdingen er koordinator for lærlingene, og hun forteller til aglo.no at det er svært inspirerende å jobbe med en såpass stor gruppe med lærlinger.
 
– Aglo har hatt lærlinger siden 1997, men vi har aldri vært så mange som i år. Det er også nytt at vi har en koordinator som har som en del av jobben sin å følge opp lærlingene, forteller Elsa Fjerdingen.
 
En lærling er ansatt i to år på den bedriften han eller hun gjennomfører lærlingetida si. Det betyr at lærlingen gjør en jobb som samtidig kvalifiserer til fagbrev. Sju av de ti som er på Aglo i år har også vært elever på Aglo.
 
 Det gjør Aglo-tilbudet enda bedre å kunne tilby lærlingekontrakt til så mange av våre egne elever. Vi håper å kunne utvide tilbudet enda mer, forteller Thomas Mo. Han kan også fortelle at det ikke bare er lærlingene som har nytte av dette tilbudet.
 
I DAG FØLGER LÆRLINGENE FAGPLANER som er tilpasset den utdanningen de har valgt å ta. Samtlige har en veileder  blant de ansatte som har vært gjennom en grundig skolering. I følge Thomas Mo håper skolen å kunne skolere enda flere veiledere blant de ansatte.
 
– Lærlingene skaffet seg utdanning, men de gjør også en nyttig jobb for oss. Vi har stor glede av dem, forteller han.
 
EN UTVIDELSE kan også innebære en oppfølging av de Aglo-elevene som har valgt å ta fagbrev på en annen bedrift enn Aglo. Mo viser til Blå Kors skolen Øvrebø i Vennesla som har en egen avdeling som følger opp alle elevene som satser på fagbrev.