TEKST OG FOTO: tsj

– Utgangspunktet mitt når jeg lager eksamen er at elevene mine skal gjøre det best mulig. Vi som er lærere vil elevenes beste også når det er snakk om eksamen, sier Lillian Solstad.

Noen Aglo-elever skal opp i skriftlig eksamen, noen må til pers i muntlig mens noen heldige sjeler slipper elegant unna eksamen. Mai og juni er med andre ord eksamensspenning for alle penga!
For Aglo-lærerne begynner eksamensplanlegginga i realiteten tidlig på høsten. Hva skal vi legge vekt på, hvilke emner skal vi jobbe litt ekstra med osv.

– Det hender at jeg sier til elevene at nettopp dette er godt eksamensstoff. Det er uttalelser jeg håper elevene merker seg. Jeg tenker alltid oppgaver underveis i skoleåret, sier Lillian.

Lillian Solstad underviser på formgivingsfag, og i teorifagene historie og samfunnsfag. Det betyr at hun i disse dager er i ferd med å finpusse eksamensoppgavene. Om hun får bruk for dem vet hun faktisk ikke.

– Muntligoppgavene i historie og samfunnsfag må lages uansett om jeg får opp en elevgruppe eller ikke, sier hun.

– Hva legger du vekt på når du lager oppgavene?

– Oppgavene skal være åpne. De skal ikke være for vanskelige, men alt handler jo om måloppnåelse. Elevene skal få oppgaver hvor de må drøfte og diskutere. Hva, hvem og når kan være utgangspunktet for en besvarelse i muntlig, men jeg legger mest vekt på hvorfor og hvorfor ting ikke skjer. Det handler om å se sammenhenger. «Reproduksjon» er ikke så interessant for sensor og eksaminator, sier hun.

– Før «moroa» bryter løs; har du noen tips til Aglo-elever som kommer opp til eksamen?

– Akkurat nå er det muntligeksamen jeg tenker mest på. Ikke vent med lesinga til den dagen du får vite hva du eventuelt kommer opp i. Hvis du kommer opp; sørg for at du får gode arbeidsøkter de siste par dagene før eksamen.

– Er det lurt å bruke tavle og Powerpoint?

– Det kan det være. Men ikke gjør deg avhengig av for eksempel Powerpoint. Ikke skriv ned alt du skal si. Powerpointen eller tavla skal være en støttespiller som skal gjøre presentasjonen din enda bedre, sier Lillian.

I flere muntligfag får eleven vite oppgaveteksten 48 timer på forhånd. Det er med andre ord mulig å gjøre en kjempejobb i forkant av eksamen.

– Snakk med folk. Les og finn fram gamle notater. Du kan snakke med fagfolk og lærere du kjenner. Men sørg for at du forstår det du legger fram, sier Lillian.

Og; lykke til sier nå vi foran den siste innspurten.