TEKST OG FOTO: tsj

For å ta dyrene først; først kjørte vi i sikk sakk mellom noen høner og en flokk påfugler. Alt av typen «frittgående» og blide. Da vi gikk ut av bilen ble vi ønsket velkommen av to katter, en stor og en bitteliten. Lukta fra grisefjøset la vi også merke til. Deretter kom fire pratevillige geiter som egentlig var mest opptatt av å skaffe seg litt ekstra kraftfor.

Vi må nesten få nevne at oksen på gården bærer det staselige og velkjente navnet ”Odd Anders”…. Han trives i følge Marit Lianes godt sammen med sitt harem på åtte kyr. Bra!

Og så; midt oppi alt dette møtte vi Marit, Martin og Nikolai. Klare til innsats. Svært klare skulle det vise seg.

Martin er aktivitørelev på Aglo, men tre dager i uka er han utplassert på gården til Marit Lianes. Nikolai er byggelev og er på gårdsbesøk to ganger i uka. Dette er en ordning de har hatt gjennom flere skoleår.

I INNEVÆRENDE SKOLEÅR har Aglo fire elever som er på Øfsti Søndre; to fra grunnskolen og to fra videregående.

– Vi liker oss på gården til Marit. Det er artig å gjøre noe annet enn tradisjonelt skolearbeid. Det er mange ulike dyr på gården, og det er en viktig jobb å passe godt på dem, sier Nikolai og Martin som også får tid til både maling, ullaging, matlaging, veving og litt snekkerarbeid.

alt

Martin har blitt en ekspert på vevstolen. Marit Lianes er godt fornøyd med resultatet.

MARIT LIANES VAR LÆRER PÅ AGLO i ni år før hun begynte som selvstendig næringsdrivende på gården sin, Øfsti Søndre. Men lærergjerningen gir hun ikke slipp på. Nå bruker hun gården sin som en pedagogisk ressurs. En litt uvanlig, men svært spennende ressurs.

– Elevene mine har en individuell fagplan som følges. Svært mye praksis, men vi får også med en god del teori knyttet til det arbeidet vi gjør, sier hun. Det er ikke uvanlig med en arbeidspause inkludert teoriopplæring. Det er fullt mulig å lære skolefag i et fjøs, mener Marit.

HØNENE TIL MARIT legger egg så det holder. Martin og Nikolai sørger for henting og notatføring. Hvert egg skal telles, og det skal føres en sirlig statistikk. På skolen kaller vi dette matematikk. På Øfsti Søndre er det bare naturlig å gjøre det. Innlæring via naturmetoden med andre ord.

Dagen på Øfsti Søndre starter som seg hør og bør på en arbeidsplass. Marit har et eget klasserom på låven; inkludert en sofakrok. Kaffe, toddy, te og en morgenprat hvor arbeidsoppgaver fordeles.

alt alt
Vakteleggene med termin sist fredag… Brua med Aglo-elever som snekkere.

Da vi var der skulle først geitene luftes og mates. Fire meget aktive krabater. Noe snekkerarbeid var visstnok også påkrevet. Rugemaskinen (med noen bitte små vaktelegg) skulle sjekkes. De hadde termin sist fredag. Så skulle sauene sankes inn.

Da valgte vi å returnere til Aglo…

PS! Eggene ble som planlagt klekket ut sist fredag. – Alt vel, melder Marit