Aglo videregående skole avd. Marit L.!

TEKST OG FOTO: tsj

For å ta dyrene først; først kjørte vi i sikk sakk mellom noen høner og en flokk påfugler. Alt av typen «frittgående» og blide. Da vi gikk ut av bilen ble vi ønsket velkommen av to katter, en stor og en bitteliten. Lukta fra grisefjøset la vi også merke til. Deretter kom fire pratevillige geiter som egentlig var mest opptatt av å skaffe seg litt ekstra kraftfor.

Vi må nesten få nevne at oksen på gården bærer det staselige og velkjente navnet ”Odd Anders”…. Han trives i følge Marit Lianes godt sammen med sitt harem på åtte kyr. Bra!

Og så; midt oppi alt dette møtte vi Marit, Martin og Nikolai. Klare til innsats. Svært klare skulle det vise seg.

Martin er aktivitørelev på Aglo, men tre dager i uka er han utplassert på gården til Marit Lianes. Nikolai er byggelev og er på gårdsbesøk to ganger i uka. Dette er en ordning de har hatt gjennom flere skoleår.

I INNEVÆRENDE SKOLEÅR har Aglo fire elever som er på Øfsti Søndre; to fra grunnskolen og to fra videregående.

– Vi liker oss på gården til Marit. Det er artig å gjøre noe annet enn tradisjonelt skolearbeid. Det er mange ulike dyr på gården, og det er en viktig jobb å passe godt på dem, sier Nikolai og Martin som også får tid til både maling, ullaging, matlaging, veving og litt snekkerarbeid.

alt

Martin har blitt en ekspert på vevstolen. Marit Lianes er godt fornøyd med resultatet.

MARIT LIANES VAR LÆRER PÅ AGLO i ni år før hun begynte som selvstendig næringsdrivende på gården sin, Øfsti Søndre. Men lærergjerningen gir hun ikke slipp på. Nå bruker hun gården sin som en pedagogisk ressurs. En litt uvanlig, men svært spennende ressurs.

– Elevene mine har en individuell fagplan som følges. Svært mye praksis, men vi får også med en god del teori knyttet til det arbeidet vi gjør, sier hun. Det er ikke uvanlig med en arbeidspause inkludert teoriopplæring. Det er fullt mulig å lære skolefag i et fjøs, mener Marit.

HØNENE TIL MARIT legger egg så det holder. Martin og Nikolai sørger for henting og notatføring. Hvert egg skal telles, og det skal føres en sirlig statistikk. På skolen kaller vi dette matematikk. På Øfsti Søndre er det bare naturlig å gjøre det. Innlæring via naturmetoden med andre ord.

Dagen på Øfsti Søndre starter som seg hør og bør på en arbeidsplass. Marit har et eget klasserom på låven; inkludert en sofakrok. Kaffe, toddy, te og en morgenprat hvor arbeidsoppgaver fordeles.

alt alt
Vakteleggene med termin sist fredag… Brua med Aglo-elever som snekkere.

Da vi var der skulle først geitene luftes og mates. Fire meget aktive krabater. Noe snekkerarbeid var visstnok også påkrevet. Rugemaskinen (med noen bitte små vaktelegg) skulle sjekkes. De hadde termin sist fredag. Så skulle sauene sankes inn.

Da valgte vi å returnere til Aglo…

PS! Eggene ble som planlagt klekket ut sist fredag. – Alt vel, melder Marit

Eventyrskogen – et samarbeidsprosjekt

«Vi har ei bru mellom to bygg som er trist og grå»

Slik startet e-posten fra fagleder Ingri Støversten ved Kvislabakken skole. En enkel henvendelse – men med et stort potensial. Ønsket var klart: Å gjøre gangbrua mellom skolebyggene til noe mer enn bare en praktisk gjennomgang. Hva med farger, mønstre, kanskje et eventyrtema?

Oppdraget gikk til FBIE-elevene på vg1 ved Aglo videregående skole, og slik beskrev lærerne Siri Fagerbakke og Tone Fiskvik Hammer oppgaven for sine elever: Vi skal skape et miljø som stimulerer sansene, gir ro og vekker lærelyst. Et sted elevene på Kvislabakken skole kan gå gjennom og faktisk oppleve. Et kreativt samarbeid på tvers – mellom elever i barneskole og videregående, og mellom idé og gjennomføring.

17. januar møttes elevene fra Aglo og Kvislabakken for første gang. Et lite rom ble fylt med idémyldring, moodboards, skisser og begeistring. 2.- og 7.-klassingene kom med forslag og innspill – og elevene våre tok dem med tilbake til klasserommet.

Gjennom hele våren har FBIE-elevene jobbet iherdig. De har lært å holde møter med oppdragsgiver, følge budsjett, samarbeide i grupper og utvikle løsninger sammen. De har snekret, sydd, tegnet, malt og ikke minst – skapt. Små kirsebærblomster ble laget i fellesskap med 7. trinn, mens 2. trinn bisto i produksjonen av lodne humler. Resultatet ble et helt nytt rom – fylt av farger, liv og fantasi.

Fredag 23. mai ble prosjektet offisielt åpnet med snorklipping og taler. Etter en demokratisk avstemning blant elevene på Kvislabakken fikk gangbrua sitt nye navn: Eventyrskogen. Navnet ble høytidelig avslørt av elevrådet, før Rune Larsen klippet den røde snora og markerte åpningen.

Det har vært et lærerikt prosjekt med både humper og svinger underveis. Men som elevene selv oppsummerte: «Sammen klarer vi å finne en løsning.»

Vi på Aglo FBIE takker for tilliten – og håper det blir flere eventyr i framtida.

Bilder av Siri Fagerbakke

Spørsmål?

Hos oss er det alltid noen som kan bistå deg

Følg oss

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

Instagram poster
🌸Eventyrskogen🌸 Takk @kvislabakkenskole for et kjempespennende oppdrag! På fredag ble Eventyrskogen offisielt åpnet med brask og bram. Prosjektet har vg1 FBIE på Aglo vgs, jobbet med siden nyåret. Kvislabakken skole ønsket seg et sansestimulerende som som innbyr til ro og lærelyst,  og vi håper at Eventyrskogen innfrir🌳🌲🌼🌸🦋🐝🦉📚 

#aglo #aglovgs #kvislabakkenskole #fbie #aglofbie #frisørblomsterinteriørogeksponeringsdesign #interiør #eksponeringsdesign #stjørdalkommune @aglo_fbie @aglovgs
Gratulerer med dagen!🇧🇻🥰Hilsen elever og lærere på Villa Form❤️ Takk for oppdraget, Skatval 17.mai-komité!!

#aglo #aglovgs #aglofbie #17mai #17maikrans #krans #fbie #frisørblomsterinteriørogeksponeringsdesign @aglo_fbie @aglovgs
For ei produktiv, kreativ, bærekraftig og artig uke vi har hatt Villa Form🌞🤩🦸‍♀️. 
@aglo_fbie #aglofbie #aglovgs #bærekraftig #kvislabakkenskole #innovasjon #vikansgartneri
Følg oss